![Михайло Обод, співзасновник компанії Skiftech, розповів про сучасні технології підготовки солдатів / колаж УНІАН Михайло Обод, співзасновник компанії Skiftech, розповів про сучасні технології підготовки солдатів / колаж УНІАН](https://images.unian.net/photos/2024_06/1717677315-9608.jpg?r=309195)
"Воїн може віртуально померти 100 разів, але навчитися, щоб жодного разу не померти реально", - розробник військових тренажерів Михайло Обод
Михайло Обод, співзасновник компанії Skiftech, що виробляє військові тренажери, розповів УНІАН про те, як вітчизняна військова справа поступово відходить від радянських підходів у навчанні й адаптує сучасні західні технології у вигляді "цифрового поля бою".
Рекрут від професійного військового відрізняється, у першу чергу, не зброєю у руках (були б гроші, а купити її можна), не уніформою з нашивками, й навіть не відміткою у документах. Головна відмінність - це досвід та навченість бійця. Особливо у час, коли кожна куля та снаряд на вагу золота – бо їх постійно не вистачає, і кожен постріл має бути влучним.
Підготувати солдатів до бойових дій допомагають сучасні військові тренажери, які працюють з застосуванням штучного інтелекту, доповненої реальності та інших сучасних технологій. Все це робить компанія Skiftech та її співзасновник Михайло Обод.
Це підприємство, яке починало свій шлях у Харкові з розробки обладнання для розваг – лазертагу. А потім до іграшок додалось ще технологічне обладнання для тренування військових.
Про всі ці цивільні й військові, технічні та бізнесові питання Михайло Обод розповів в інтерв’ю УНІАН.
Пане Михайло, розкажіть нам про себе та про свої бізнеси…
Я співзасновник декількох компаній, зокрема Skiftech та Netronic. Перша – це military tech. Виробляє військові симулятори з тактичної підготовки бійців. Це програмно-апаратні комплекси, які найбільше нагадують лазертаг, але спеціально для військових, щоб покращувати їх навички та відпрацьовувати злагодження підрозділів.
Ми зробили наш перший тактичний симулятор у 2013 році. Починали у Харкові. Зараз виробництво у нас в Україні, але де саме, не можу вказати з міркувань безпеки. Наші військові тренажери вже використовують у ЗСУ, Нацгвардії, ССО, прикордонники та інші бійці. За нашими орієнтованими прогнозами, близько 40 тисяч військовослужбовців пройшли навчання з нашим обладнанням.
![Сучасні військові тренажери майже неможливо відрізнити від реальної зброї ані за зовнішнім виглядом, ані за звуком чи управлінням. Вони імітують навіть балістику / фото Skiftech Сучасні військові тренажери майже неможливо відрізнити від реальної зброї ані за зовнішнім виглядом, ані за звуком чи управлінням. Вони імітують навіть балістику / фото Skiftech](https://images.unian.net/photos/2024_06/1717675600-5371.jpg?r=375219)
Це лише ті, хто проходив навчання за нашими курсами. Але є ще ті, хто навчався на обладнанні без залучення наших фахівців. Таких порахувати складніше, але це вже буде загалом до 100 тис. осіб.
Друга компанія, Netronic - це, передусім, виробник обладнання для класичного лезертагу. Це така розвага, на зразок пейнтболу, але з лазерними бластерами - тагерами, як ми кажемо – замість кульок з фарбою. Ми виробляємо все, що потрібно для організації розваг – це і надувні фігури, й VR-ігри, й софт та інше. Це формат В2В – обладнання для бізнесу. Нашу продукцію купують у більше ніж 80 країнах. Якщо Skiftech орієнтовано саме на український ринок, то Netronic більше на світовий.
Військових тренажерів стало в останній час доволі багато, й компаній-виробників теж. Ви чимось виділяєтеся на тлі своїх конкурентів?
Так, виділяємося – бо ми перші в Україні. І ми фокусуємося саме на тренажерах, які адаптовані для польових навчань, а не для занять на закритій території, як більшість конкурентів. У цьому сегменті ми займаємо 80% українського ринку. Ми й зробили цей ринок, фактично. Хоча зараз потреба значно більша, ніж може задовільнити наше виробництво. Робимо ставку на максимальну реалістичність та автентичність, щоб було схоже на реальну зброю.
![Червоні датчики свідчать про те, що бійця було «вбито» / фото Skiftech Червоні датчики свідчать про те, що бійця було «вбито» / фото Skiftech](https://images.unian.net/photos/2024_06/1717675734-9009.jpg?r=131770)
Не хочу дуже хвалитися, але ми дійсно пропонуємо найреалістичнішу, найефективнішу й найуспішнішу модель тактичних навчань для військових в Україні, яку розробили у США ще 40 років тому. Ми просто першими адаптували такий продукт для України.
Як розвивається ваша компанія на тлі повномасштабної війни?
Динаміка Skiftech як бізнесу з кожним роком зростає, як і попит, хоча якогось "вибухового" зростання після початку повномасштабної війни ми не відчули. Бо армії гроші потрібні, у першу чергу, на реальну зброю, а не на тренажери.
До великої війни були роки, коли ми зростали й на 70%, але останні роки попит став більш стабільним. За останні років п’ять ми, в середньому, зростали на 20-30% щороку. Але минулого року, наприклад, зростання зменшилося до 15%, бо фінансування погіршилося. Й чим більше ростеш – тим менша динаміка. Попит у війську зростає постійно, але, через недофінансування, тренування на сучасному обладнанні проходить лише 1 з 10 військовослужбовців.
Мені, як підприємцю, що виробляє такі тренажери, шкода, що такі закупівлі фінансуються у другу чергу. Але я розумію, чому так відбувається. Зараз військам снаряди важливіші. Хоча гірша тактична підготовка не піде на користь військам – чим краще людина натренована, тим краще вона буде використовувати вже справжні снаряди.
Які саме симулятори ви виробляєте? Це лише стрілецька зброя чи ще й симулятори для техніки?
Ми робимо симулятори майже всієї зброї, яка є у сухопутних військах. Вони самі у нас питають, чи можемо ми зробити той чи інший тренажер. В першу чергу, це, звісно, стрілецька зброя для піхоти. У тому числі ПТРК, а також ПЗРК – Stinger, "Ігла". Є в нас ще симулятори гранат, мін, різних розтяжок. За кількістю запитів слідом йдуть тренажери для бронетехніки – для танків, зокрема. Для артилерії теж.
Важливо, що всі ці тренажери об’єднані одним софтом – програмним забезпеченням, що робить їх сумісними і дозволяє всі симулятори під різну зброю використовувати на одному полі бою одночасно.
Це одна з наших переваг над конкурентами, адже у більшості з них "постріли" направлені на "умовного противника", на мішень, а в нас це майже реальний бій з супротивником, який стріляє у відповідь. Військовослужбовець може віртуально "померти" сто разів на нашому "полі бою", але навчитися використовувати зброю так, щоб жодного разу не померти під час реального бою.
![Обладнання української компанії на бронетехніці під час польових навчань / фото Skiftech Обладнання української компанії на бронетехніці під час польових навчань / фото Skiftech](https://images.unian.net/photos/2024_06/1717675889-2603.jpg?r=887199)
В нас ви не лише тренуєтеся на умовній "мішені", але й "мішень" тренується на вас, бо це ваш товариш по службі. Військові можуть робити максимально наближені до реальних "боїв" між двома групами піхотинців з технікою будь-якого розміру. Навіть бригадні навчання 5 на 5 тисяч бійців.
Додам, ми адаптували все обладнання саме до сучасної війни, а не просто перестрілки між піхотинцями. Тобто, з дронами та іншими сучасними технологіями. Ми повністю імітуємо сучасне військо й цифрове поле бою.
А яку зброю найскладніше зімітувати?
Взагалі, найскладніше зробити симулятор Stinger, бо для нього потрібен спеціальний інструмент технології штучного інтелекту – Computer Vision, який імітує складні траєкторії.
Складно також зробити симулятор міномету, бо він стріляє не по прямій, а по балістичній траєкторії. Але ми такий виріб зробили, який повністю імітує балістику.
З піхотою все зрозуміло – можна замаскувати тагер під автомат. А як ви імітуєте танковий бій?
Це те ж саме, що й для піхоти, але більше. У піхотинця є не лише тагер - тобто, лазерний випромінювач. На бійця навішують спеціальні датчики, які фіксують "влучання". Те ж саме чіпляється й на танк – датчики на броні та лазерний випромінювач на гармату. Тільки все більше, точніше й надійніше, бо навантаження на обладнання вищі.
І це ж не просто датчики. Вони з піротехнічними модулями, які імітують вибухи. "Постріл" лазером з гармати танку може бути поєднаним зі справжнім пострілом холостим снарядом. Все дуже реалістично. Таким чином реальний двосторонній бій імітується повністю.
![На стволі танку видно лазер, який «стріляє» по іншому танку / фото Skiftech На стволі танку видно лазер, який «стріляє» по іншому танку / фото Skiftech](https://images.unian.net/photos/2024_06/1717676011-3457.jpg?r=156467)
Для вертольотів чи довгоочікуваних F-16 тренажери поки що не робите?
Деякі тренажери для авіації в нас є, й імітатори дронів теж (як мішені для операторів зенітних комплексів), але ми тренуємо саме Сухопутні війська і тому тренажери, головним чином, є для тієї техніки, яка наявна в них на озброєнні.
Ви казали, що Skiftech працює на український ринок, а Netronic – на світовий. Як взагалі зараз виглядає світовий ринок військових тренажерів, й як на його тлі виглядає Україна? З точки зору попиту, трендів, обсягів…
Саме так, Skiftech працює на потреби української армії, а Netronic заробляє на світовому ринку, бо, вочевидь, в Україні зараз не дуже грають у лазертаг й взагалі не до розваг.
Світовий ринок військових тренажерів мені важко оцінити, адже він не дуже публічний, як і ринок реальної зброї. Можу лише сказати, що зростання попиту в цілому відбувається, але не дуже значними темпами – за відчуттями, приблизно на ті ж 20-30%, що й в Україні.
![Так виглядає лазертаг у форматі іграшки / фото Skiftech Так виглядає лазертаг у форматі іграшки / фото Skiftech](https://images.unian.net/photos/2024_06/1717676105-3991.jpg?r=247965)
Лазертаг як розвага, до речі, зростає такими ж темпами у світі. Точні цифри по світовому ринку не назву, але, зате, можу розповісти про запити й звички різних народів, яким ми продавали своє обладнання. Наприклад, у США, де ми відкрили офіс, грають на відкритому повітрі і полюбляють великі важкі тагери.
У Європі навпаки – все в павільйонах, а тагери повинні бути максимально не схожі на реальну зброю, футуристичні й невеличкі. А ще європейці дуже зосереджені на сервісі. Особливо скандинави. Якось покупець зі Швеції відмовився від угоди, бо наша підтримка не надала швидку відповідь. Іспанці найменш вибагливі.
Японці та корейці ж більш цікавляться функціоналом та технологічністю, щоб там у "бластерах" було більше різних функцій та "фіч", щоб можна було приєднатися до гри через додаток у смартфоні (в нас є спеціальний мобільний софт зі сценаріями ігор). І ще, щоб все було яскравим та мерехтіло.
Продукт наче однаковий, але кожна країна має свої забаганки. Загалом, ключовий тренд - це на технологічність та на зменшення ваги й розмірів тагерів, щоб грати могли й малі діти. Це через те, що раніше ігри організовували переважно у парках відпочинку, а тепер організовують й на виїзді або вдома – на дні народження, наприклад.
А як ви взагалі потрапили до США?
Почну з самого початку. Взагалі, ми починали у Харкові більше десяти років тому як локальний пейнтбольний клуб. Потім вирішили зайнятися лазертагом, бо це дуже схоже, але без фарби. Нам, однак, не сподобалося те обладнання, яке пропонували, й ми вирішили зробити своє. Почали з простого – зі складання тагерів з замовлених запчастин, а потім почали робити все, окрім чіпів й електроніки. Та й електроніку деяку також.
З Харкова ми спочатку вийшли на ринок всієї країни, а потім за кордон. Ми одразу хотіли робити найбільш реалістичні тагери, а не як дитячі іграшки. І тому співпраця з військовими була природним продовженням нашого розвитку. Бо їм також потрібні були реалістичні симулятори зброї.
![Так виглядає «цивільна» гра у лазертаг / фото Skiftech Так виглядає «цивільна» гра у лазертаг / фото Skiftech](https://images.unian.net/photos/2024_06/1717676236-7966.jpg?r=595244)
Досить швидко ми зрозуміли, що ринок лазертагу однієї лише України досить невеличкий. Щоб вижити як бізнесу в нас просто не було альтернативи, як почати експортувати. Ми українська компанія, але зараз, наприклад, частка України в наших продажах всього 3-5% в залежності від року.
Тому ми з моїм партнером-співзасновником Юрієм Лавреновим почали шукати нові ринки, їздити по різних виставках. Перша наша виставка була у Німеччині, але перша закордонна угода – у Іспанії. Ми багато країн подивилися перш ніж, через пару років потому, вийти на ринок США, який виглядав більш простим для підприємництва й там було більше грошей.
Але перша спроба на ринку США вийшла не дуже вдалою. Там все виявилося значно складніше, ніж виглядало.
Що ж сталося?
У США все почалося з виставки. Це був 2017 рік, Орландо. Ми туди поїхали після такої ж виставки у Берліні, яка виявилася дуже вдалою – ми підписали одразу 15 угод. І були сповнені оптимізму й щодо США. Але заробили там нуль… Команда та сама, продукт той самий, але результат отримали геть інший. А що сталося? Виявилося, що американці принципово не укладають угод з тими компаніями, в яких немає представництв у США.
Але їхній ринок найбільший. Тому ми вирішили підготуватися й вийти туди вдруге у 2021 році. Цього разу відкрили свій сервісний центр й офіс. Я теж переїхав до США, щоб всім керувати на місці. Для Європи це нормально – купувати в іншій країні й зокрема доставляти все з України. А для американців кордон це велика прірва. Вони бажають, щоб всі виробники та постачальники були поряд, під боком, а інакше співпраці не буде. Якщо ваша компанія юридично відсутня у США, то вас для них взагалі не існує.
Доки ми не відкрили офіційно офіс, доки не залучили трьох місцевих дилерів й місцевий шоурум, то значних продажів у США не було. Зате потім все змінилося. Ми отримали навіть замовлення на обладнання для тренування охорони атомних електростанцій від Міністерства енергетики США. Тобто, це історія успіху.
Де ваша штаб-квартира зараз – у обох компаній?
В Україні. І там, і там. Ми зберігаємо команду й виробництво, хоча й закордоном присутність збільшуємо. Точне місто не назву, але скажу, що ми лише за останні роки вже двічі міняли місце нашого центрального офісу в Україні з міркувань безпеки. Є в нас співробітники й у Харкові, але працюють вони віддалено.
З точки зору обсягів виробництва, ваші компанії це малий, середній чи вже великий бізнес?
Це як подивитися. Якщо з точки зору саме обсягів виробництва, то наближаємося до того, щоб бути середнім бізнесом. Але з точки зору вітчизняного military tech, ми компанія досить велика. Це не тому, що в нас дійсно великий бізнес, а тому, що більшість українських приватних компаній сектору - це невеличкі стартапи, на тлі яких ми виглядаємо досить потужно.
В нас є виробництво й стала бізнес-модель, яку просто масштабувати, тому ми вже не стартап для України. В українському military tech, в середньому, задіяно близько 10 осіб на компанію, а в нас у Skiftech вже давно за сотню перевалило, і команда постійно зростає. Але за стандартами США, наприклад, ми як Netronic досі стартап. Все дуже відносно.
![Збирання обладнання на підприємстві в Україні / фото Skiftech Збирання обладнання на підприємстві в Україні / фото Skiftech](https://images.unian.net/photos/2024_06/1717676438-6459.jpg?r=95995)
Яка локалізація ваших військових тренажерів? Інші компанії українські, але фактично просто збирають тут все з закордонних запчастин. Таку продукцію важко назвати "українською"…
Мені важко сказати точний відсоток, але ми точно у Топ-10 за показником локалізації в українському military tech. Ми учасники defense-кластеру Brave1, наприклад. Звісно, ми купляємо за кордоном чипи чи акумулятори, бо їх в Україні не виробляють. Їх так само й Apple купляє за кордоном.
Але все інше ми виробляємо самі. Плати з імпортними чіпами та конденсаторами вже наші – в нас три лінії для їх збирання. У нас свої пресформи, які ми ллємо з пластику – маємо їх більше 30-ти. Все це в Україні робимо.
Але додам, що наш продукт постійно змінюється, і тому співвідношення вітчизняних та закордонних комплектуючих міняється чи не щомісяця. Щось нове - це найчастіше закордонне. Потім адаптуємо виробництво в себе, якщо це доцільно.
Наприклад, ті ж пресформи ми спочатку замовляли у підрядника. А зараз в нас власне виробництво. Це стосується плат та різної електронної "начинки", яка спочатку була імпортна, але поступово ми її локалізуємо в Україні. І це правильно. Бо все довкола змінюється, змінюються потреби ринку й запити військових, і ми також слідом змінюємось.
Інші підприємці жаліються на складнощі з пошуком кадрів, обігового капіталу, на бюрократію або навіть на блокаду польського кордону. Вам щось заважає масштабуватись?
В Україні головна проблема - це кадри. Особливо кваліфіковані інженери. Не скажу, що їх взагалі немає, але знайти та навчити людину – це завдання з зірочкою. Ще є бюрократія та регуляції, які в Україні й на інших ринках заважають масштабуватися. Державні регуляції порушують, так би мовити, "цикл" між угодою та виробництвом продукту, створюють затримки.
Але ми ставимося до цього спокійно, бо побачили, які регуляції існують в різних країнах, зокрема у США. Насправді, для досвідченого підприємця такі обмеження не лише заважають, але й допомагають, бо вберігають від деяких помилок.
Щодо бюрократії у США. Ми зараз спостерігаємо за великим державним контрактом, який анонсували ще 2022 року. Там така практика, що спочатку закупівлю анонсують у вигляді чернетки, а потім вже сам контракт виставляють, щоб всі контрактори були готові до його вимог. І цей контракт саме на такі симулятори, які ми виробляємо. Але його, на жаль, перевели на 2025 рік. Через те, що Конгрес США цю статтю не профінансував у бюджеті.
![Україна має найбільший й найсучасніший досвід у військовій справі, який дає переваги й у навчанні – у тому числі навчанні рекрутів з інших країн / фото Skiftech Україна має найбільший й найсучасніший досвід у військовій справі, який дає переваги й у навчанні – у тому числі навчанні рекрутів з інших країн / фото Skiftech](https://images.unian.net/photos/2024_06/1717676597-9609.jpg?r=465600)
Це максимальне "влучання" у наш продукт, і його відклали, що дуже розчаровує. Бо ми вже робили демонстрацію навіть для їхніх військових. Спеціально їздили на полігон у Каліфорнійській пустелі. Вони потім самі нас запросили, сказали, що наші військові тренажери варті уваги і вони хочуть нас бачити у тендері.
Армія США як замовник виглядає для нас дуже перспективно. Але ми не сидимо склавши руки, доки чекаємо на Конгрес. Ми разом з компанією DART розробили тренажер спеціально для американських поліцейських. Це невелика угода, але вона створює нам довіру на місцевому ринку.
Так, Конгрес США та затримки фінансування – це болюча тема для всіх українців…
З нашого досвіду теж. Загалом, бюрократія з фінансуванням чи-то у США, чи-то в Україні не сприяє масштабуванню бізнеса.
Ви казали, що вже проводили показові випробування для військових у США. Що їх взагалі цікавить найбільше з вашої лінійки тренажерів, і чи співпадає це з запитами українських військових?
Найбільше їх цікавлять системи для піхоти, міномети та Stinger. Там загалом застосовується 200 тис. одиниць тактичних симуляторів лише для тренування піхотинців, але вони вкрай застарілі – деякі ще 70-х років. І вони шукають заміну. Звісно, навіть в разі перемоги на тендері ми будемо не єдиним постачальником. Але там такий масштаб закупівлі, що вистачить усім і, сподіваюся, ми теж будемо частиною великого замовлення.
Міномети й загалом артилерія їх цікавить через те, що у сучасній війні найбільше поранень солдати отримують саме від артилерійських уламків і це для них пріоритет. Взагалі, у пріоритеті все, що вони називають "indirect" або "непрямий постріл". З недавніх пір це ще й дрони-камікадзе. А Stinger – там кожний постріл дорогий. Вчитись краще на тренажерах.
Пріоритети, власне, як і у наших військових. Але у наших попит на всі види тренажерів приблизно однаковий, а у американців інтерес більш виражений до "indirect". Вони це публічно заявляють.
А у якій країні держава найбільше сприяє military tech та бізнесу загалом?
Скоріше за все, у США. Там є прозорий діалог між замовниками та виробниками. В нас Brave1 тілько-но з’явився, а там це вже "вшите" у бізнес-культуру. Там повністю налагоджена комунікація з державою, з державним замовником, який чи не щотижня робить заходи, де спілкується з виробниками й розповідає, що замовнику потрібно – я особисто на такі заходи ходжу. Відповідають вони на всі питання, дуже відкриті. Також простіше знайти кошти.
В Україні головна перевага – це динаміка. Тут всі процеси відбуваються дуже швидко. Й всі галузі відкриті для масштабування. З’явилися вже гранти та програми підтримки для стартапів і бізнесу загалом. Але якщо у США це вже традиція, то в нас все лише зароджується й є деякий хаос.
Наостанок, що б ви порадили початківцям-стартаперам чи тим, хто хоче піти у галузь military tech?
Перш за все, треба зрозуміти, що саме потрібно вашому замовнику. Навіть якщо він сам ще цього не розуміє. Взагалі, між військовими, які є досить консервативними, та інженерами є велика прірва. І налагодження цієї комунікації – це друге завдання стартапера.
Тут найкраще працюють наочні приклади – особливо демонстрації на полігоні. Перш ніж щось пропонувати, потрібно підготуватися й зробити прототип у себе в лабораторії, вдома або деінде, щоб продемонструвати замовнику. І ключове – цей ваш виріб повинен дійсно працювати й мати якусь цінність для цільової аудиторії (рятувати життя, економити кошти тощо).
Не забувайте також прорахувати, як потім будете робити серійний випуск, адже це значно складніше, ніж "склеїти" десь в гаражі свій прототип. На це теж дуже звертають увагу замовники.
Андрій Попов