
До літаків Gripen Повітряних сил України може бути поставлено в пару "важкий" винищувач, варіантів якого є декілька.
Як зазначає військовий портал Defense Express, основним винищувачем Повітряних сил України буде шведський JAS 39E/F Gripen: від 100 одиниць і з локалізацією виробництва в Україні. Водночас вже йдеться про те, що окрім шведського винищувача на озброєнні можуть бути й інші бойові літаки.
В цілому ж, зауважують аналітики, Україна може озброїтись 250 винищувачами, що об'єктивно виходить за межі реального бюджету. Утім, існує думка, що одними лише Gripen, які є легкими однодвигунними винищувачами, проводити повноцінні повітряні операції складно. Тож було б дуже непогано мати на озброєнні "важкий" винищувач.
Ба більше, вже навіть почала лунати назва - Rafale від Dassault. Водночас контракт із Туреччиною на Eurofighter, який показує аномальну ціну, одразу дозволяє виключити цей літак.
Так, зазначають у Defense Express, якщо вже й розглядати Rafale, то у порівнянні із Gripen E/F він дасть не такий і значний приріст. Корисне навантаження у дводвигунного французького винищувача більше на 2-3 тонни - 9,5 тонни. Точок підвіски на 4 більше, але для важкого озброєння - однакова кількість - 5.
Щодо бойового радіуса, то для Rafale найчастіше вказується 1 тис. 850 км, а для Gripen E - 1 тис. 500 км. Обидва літаки також мають систему дозаправки у повітрі.
Тобто виграш "важкого" Rafale над "легким" Gripen E/F не настільки значний. Водночас кратне збільшення можливостей, за словами аналітиків, може дати лише один західний винищувач 4+ покоління - F-15EX з корисним навантаженням у 13,3 тонни та можливістю розміщення 24 одиниць озброєння. Зауважується, що про такий бажаний "важкий" винищувач для України фахівці говорили ще у 2021 році.
Ще однією логічною парою до Gripen можуть бути й представники п'ятого покоління F-35, але це "ще менш ймовірно", ніж F-15EX. Зазначається, що проблемою F-15EX є його ціна та строки виробництва. Так, реальна експортна ціна поки невідома, але дуже широкого оборонного бюджету Польщі не вистачило на закупівлю 32 F-15EX. Строки постачання постійно зсуваються через проблеми Boeing, який буде завантажений виконанням замовлення на F-47.
"Водночас це не означає, що знайти пару для Gripen неможливо. У самій Швеції, яка не збирається докуповувати іноземні винищувачі та повністю покладається на свій Gripen, ставку роблять на сучасний підхід - "вірних відомих", тобто безпілотні винищувачі. І вони вже розробляються у межах так званої F-series", - зауважили у Defense Express.
Перший їхній представник зі злітною вагою понад 5 тонн буде використовувати значну частину рішень, вузлів та агрегатів самого Gripen E/F. За задумом, саме такий безпілотний винищувач має взяти на себе функції й додаткового "арсеналу" із запасом ракет та передової розвідки, а також приманки. Тобто саме розширити функціонал пілотованого літака, який вже відіграє роль ядра угрупування таких безпілотних винищувачів.
"Саме тому, якщо вже й розглядати "пару" до Gripen, то спершу варто звернути увагу на те, що пропонує сам Saab, розробник літака, а також у чому зацікавлені шведські повітряні сили. Також варто нагадати, що у межах розробки F-series, Швеція веде розробку й винищувача шостого покоління", - зазначає портал.
Винищувачі Gripen для України - що відомо
Як повідомлялося, раніше генеральний директор шведської оборонної компанії Saab Мікаель Юханссон зазначив, що компанія готова відкрити завод з остаточного складання винищувачів Gripen в Україні.
Водночас Анатолій Храпчинський, заступник генерального директора компанії з виробництва засобів радіоелектронної боротьби в інтерв’ю УНІАН зауважив, що відкриття такого заводу в Україні вигідне нам тим, що відбувається локалізація виробництва основного типу літака, який експлуатуватиметься в Повітряних силах.