
Польща працює над передачею Україні 6-8 винищувачів МіГ-29, які будуть списані з балансу польської армії до кінця грудня, заявив заступник міністра оборони країни Цезарій Томчик. За його словами, натомість Польща отримає українські безпілотні технології.
Водночас остаточного рішення про передачу ще не ухвалено. Передбачається, що цю тему, зокрема, обговорюватимуть під час візиту президента України Володимира Зеленського до Варшави, який планується на 19 грудня. Про те, наскільки ці літаки зможуть допомогти Україні, УНІАН поговорив з Анатолієм Храпчинським, директором з розвитку оборонного підприємства, офіцером Повітряних сил у резерві.
В якому технічному стані перебувають польські МіГ-29, які планують списати, і чи готові вони до бойового застосування?
Почнемо з того, що будь-який літак "живе" 37 років, і знайдемо відповідь на питання про стан літака. З продовженим ресурсом, модернізованим, не модернізованим. Тому це більше точкове вирішення проблеми, тобто закриття питання з наявними у нас МіГами для того, щоб подовжити їхній ресурс.
В умовах нестачі комплектуючих для ремонту наявних літаків і під наявну кількість пілотів вони можуть закрити прогалину в нестачі до моменту отримання чергової партії літаків західного зразка. Це не є стратегічною дією з боку Європи.
Зрозуміло, що це вже списана авіація. На мій погляд, з цих літаків можна буде зібрати два-три літаки, які будуть реально працювати.
А чи сумісні польські МіГи із західним озброєнням, яке вже використовує Україна?
Треба дивитися. В залежності від тих МіГів, чи пройшли вони модернізацію відповідно до натівських вимог. У нас є досвід модернізації наших МіГів для того, щоб можна було використовувати там і ракети HARM-88 – це протирадіолокаційна ракета, і плюс в нас є можливість використовувати авіабомби JDAM, плюс ще деякі види крилатих ракет.
Тому, в принципі, тут питання, чи вони модернізовані, чи не модернізовані. В цілому, у нас є технологія модернізації, тому це не проблема.
Наскільки вразливими є МіГ-29 для сучасних російських систем ППО та винищувальної авіації?
Так само як і решта наших літаків МіГ-29 або "Сушок", які ми експлуатуємо, тому що це старі радянські літаки. Так, вони обладнані системами попередження, відстрілу теплових пасток, але усе одно це не сучасний F-16 Block 52 хоча б принаймні. Або Gripen, або Rafale, які нам обіцяють.
А чи є ризик, що передача МіГ-29 відволікатиме ресурси від освоєння західних літаків?
Це більше про закриття прогалини, ніж про відволікання. Відволікати від чого? Від отримання "Рафалів", які ми можемо отримати лише в 30-му році, згідно з тим, як вони їх виробляють? Або "Гріпенів", які нам обіцяють з теж незрозумілими датами постачання?
Це просто точкове рішення щодо забезпечення комплектуючими наявних літаків МіГ-29. Тому що у нас є насправді проблема, бо у нас є літаки, їх можна було б експлуатувати далі. Але не вистачає комплектуючих, не вистачає деяких елементів, щоб забезпечувати їхню працездатність.
Йдеться про технології в обмін на старі винищувачі. Чи виправдана ця передача з точки зору співвідношення користі, ризиків та витрат?
Це стратегічна помилка з боку України. Оскільки ми заявили про експорт озброєння, але при цьому не підписали Європейський кодекс поведінки щодо експорту озброєнь, який, якщо не помиляюся, в 2008 році був створений, а в 2018-му був підписаний більшістю країн Євросоюзу, і передбачає внутрішню норму щодо продажу озброєння. Таким чином ми опинилися в окремих умовах.
Я постійно виступаю за підписання цього закону, який дозволив би нам на рівні формувати взаємодію з європейськими країнами. Ми ж ідемо в Євросоюз, ми ж плануємо в НАТО йти. Тому нам потрібно відповідати цим міжнародним нормам і законам. Це дозволить нам насправді бути на рівні і розмовляти на рівні. І тоді Польща не буде казати, що "ми вам передамо, якщо ви нам передасте дрони".

Анатолій Храпчинський — український авіаційний експерт, фахівець із питань авіації та радіоелектронної боротьби. Публікується як автор і експерт у тематиці оборонної промисловості та авіаційної безпеки України.
Обіймає посаду заступника генерального директора компанії, що виробляє засоби РЕБ.