Ілюстрація REUTERS

Скандали і протести навколо портів Чорноморська і Одеси, а також Одеського припортового заводу (ОПЗ), набирають обертів. Останнім часом роботу українських портовиків забирають місцеві схемники і російські компанії, які заповнюють порти.

Про це йдеться в статті "Капітани буксирної корупції: росіяни заходять в українські порти" на сайті видання "Капітал", пише 112.ua.

Зокрема, в матеріалі описується ситуація в порту "Южному". "З'явилася інформація, що проводку суден до терміналу Одеського припортового заводу знову хоче перехопити компанія "Аксон Шиппінг", за якою, за даними ЗМІ, стоять Борис Козир і сім'я Назаренко – звільненого зі скандалом директора ОПЗ. З цією метою, нібито, Козир дзвонить посадовим особам порту і АМПУ, вибиваючи оренду державних буксирів, а Назаренко намагається повернутися до управління ОПЗ в якості радника новопризначеного директора", - пишуть автори матеріалу.

Відео дня

За деякими даними, робити це Назаренко збирається, використовуючи Державний буксир "Витязь", що належить українському Дунайському пароплавству. Яке, до слова, нещодавно заявило про зникнення 32 ліхтерів (барж). Вартість цих барж-близько $5 млн. Тобто, і без того багатостраждальне підприємство продовжують "доїти" для використання в "схемах". Джерела на ринку говорять, що те, що відбувається не може обходитися без відома і, можливо, активної участі Максима Широкова, голови "Південного" філії ДП "Адміністрація морських портів України".

Автори статті також акцентували, що ось уже кілька років "підставні фірми, що належать особам з міцними зв'язками в профільному міністерстві і АМПУ, за допомогою підкупу і адмінресурсу за копійки забирали в оренду буксири, що належать державним портам".

Журналісти нагадали, що останнім часом в Чорноморському порту і під офісом Міністерства інфраструктури в Києві мітингують профспілки. За їхніми даними, фірми-прокладки, пов'язані з головою транспортного комітету Верховної ради Юрієм Киселем і колишнім заступником директора Департаменту морського і річкового транспорту Мінінфраструктури Борисом Козирем, привели для роботи в Чорноморському порту Російські буксири. "Портовики обурені, заявляю, що б'ються не тільки за свої інтереси, а й за інтереси держави. На їхню думку, в ситуацію повинні втрутитися правоохоронне органи і, зокрема, СБУ, оскільки допуск сумнівних буксирних фірм спричинить за собою скорочення робочих місць, затримки по зарплатах і істотні збитки для державного бюджету", - йдеться в статті.

Автори наводять цитату керівника профспілки МТП "Чорноморськ" Сергія Бризгалова: "у морський порт Чорноморська 17 липня зайшли буксири DIAMOND N і TOPAZ N. вони належать офшорній компанії з Гонконгу Henford Logistics Ltd, яка на 100% належить Новоросійському МТП. Тобто, роботу українських буксирів забирають судна, що належать РФ. Це крах державності в морському транспорті", - заявив голова профспілки.

Також повідомляється, що учасників профспілкової акції в Києві підтримав Керівник директорату морського і річкового транспорту МІУ Іван Іванчик: "я вважаю, що це питання має бути вивчене компетентними правоохоронними органами. Вони повинні дати належну оцінку цьому. Моя позиція, як громадянина, - це неприпустимо", - сказав він.

На думку авторів матеріалу, якщо плани росіян з експансії в українські порти здійснюватися, то над портами Чорного моря буде майоріти жовто-синій прапор, але управляються вони де-факто будуть з іншої країни.

"Приклад Криму, Донецька і Луганська доводить, що місцеві органи влади без підтримки і директив з центру не здатні протистояти російському тиску. Якщо не втрутиться Київ, то корумпувавши і прогнувши портовиків на буксирній темі, росіяни разом з лояльними українськими тіньовиками будуть і далі розширювати свій вплив на українські морські перевезення. З вкрай негативними наслідками і для самих портів, і для національної безпеки", - йдеться в статті.

Таким чином, державний портофлот Південного і Чорноморська залишиться без роботи, що гарантовано призведе до соціальних бунтів в цих і без того не дуже процвітаючих містах. Протистояти тиску бек-офісу МІУ і Козиря у держпортів сил, судячи з усього, немає. Самі портовики вважають, що на ситуацію в портах повинні почати реагувати силовики.

Нагадаємо, 30 липня працівники ОПЗ мітингували проти можливого повернення на завод Назаренка-старшого. Сергій Назаренко обіймав посаду т. В. О. директора ОПЗ з грудня 2016-го по Січень 2020 року. При ньому підприємство майже зупинило роботу, а співробітникам не виплачували зарплату багато місяців. За даними правоохоронців, керівництво ОПЗ було причетне до схем розкрадання держбюджету.