"Наполеон" вийде в широкий прокат 22 листопада / фото Apple TV

14 листопада 2023 року у французькій столиці Парижі відбулася світова прем'єра епічного байопіка Рідлі Скотта "Наполеон". Однак якщо критики з США і Великої Британії високо оцінили новинку, у Франції фільм розкритикували, назвавши його англосаксонською карикатурою, що занадто вільно трактує історію.

Що пишуть про фільм у Франції

Як зазначає The Times, французькі історики були вельми засмучені новою роботою легендарного британського режисера (на його рахунку такі картини, як "Чужий", "Той, що біжить по лезу", "Солдат Джейн", "Гладіатор", "Марсіанин", "Дім Гуччі", "Остання дуель") ще в липні, коли був випущений перший трейлер бойопіка про французького полководця.

Зокрема, Емілі Роббе, куратор музею армії в Будинку інвалідів, де похований Наполеон, вказала на низку історичних неточностей у фільмі. Наприклад, за її словами, імператор ніколи не стріляв з гармати по єгипетських пірамідах і не приєднувався до своїх людей в кавалерійських атаках. Також він не був присутній на страті королеви Марії-Антуанетти, що є ключовою сценою фільму, оскільки в той день знаходився в 600 милях від Парижа.

Коли ж фільм нарешті показали французькій публіці, критики стало ще більше. "Рідлі Скотту стає нудно... І нам теж", – написало французьке видання журналу GQ.

Тим часом, газета Le Figaro заявила, що фільм з Хоакіном Феніксом в ролі Наполеона Бонапарта і Ванессою Кірбі в ролі його дружини Жозефіни можна було б перейменувати на "Барбі та Кен під Імперією". Хоча видання високо оцінило картину за епічні бойові сцени, воно одночасно критикувало Скотта за те, що він зосередився на болісних стосунках між молодим імператором та його невірною дружиною: замість того, щоб зобразити героїчний характер Наполеона, Скотт показав його "сентиментальним дикуном з пістолетом у руці, якого легко змусити розплакатися".

Тим часом, біограф Наполеона Патріс Геніффі в матеріалі для журналу Le Point розкритикував фільм як "дуже антифранцузьке і дуже про-британське" переписування історії. За його словами, після перегляду фільму неможливо зрозуміти, як такий "простодушний, посередній та смішний" лідер міг досягти такої великої долі.

Французький кінокритик Олександр Яновяк з кіносайту Ecran Large взагалі назвав фільм "Наполеон" величезним розчаруванням. "Скотт грає з доречною ідеєю розповісти історію Бонапарта в менш захопленому світлі – як прекрасного стратега, але слабкого воїна, кривавого тирана і жалюгідного коханця".

Що говорить Рідлі Скотт

Сам Рідлі Скотт поспішив відповісти критикам з властивим йому запалом. Його зовсім не хвилювали закиди істориків, що 49-річний Хоакін Фенікс занадто старий, щоб грати 25-річного Наполеона. А відповідаючи на звинувачення у фальсифікації історії в інтерв'ю радіо France Inter британський режисер гнівно заявив: "Моя відповідь їм: звідки Ви знаєте? Ви були там?". Він також запевнив, що при роботі над фільмом дотримувався загальновідомих фактів, включаючи листи самого Наполеона, які "дали йому глибоке уявлення про характер імператора".

Тим часом, пише видання, у французькому суспільстві нині двояке ставлення до персони Наполеона, тому поки що складно прогнозувати, як таке трактування історії оцінить місцева публіка. Так, якщо консервативна частина французів прославляють Наполеона як героя, який об'єднав націю, завоював далекі землі та побудував сучасну державу, то "ліві" налаштовані менш позитивно, згадуючи диктатуру, кровопролиття і відновлення рабства за часів Наполеона.

Примітно, що англомовні ЗМІ навпаки відзначають, що французам варто подякувати авторам "Наполеона" за те, що вони опустили низку неприємних фактів про полководця. Зокрема, як пише The Economist, у фільмі замовчуються грабежі Наполеона в промислових масштабах і його звичка самоусуватися, коли його армія потрапляла в біду. Також у фільмі відсутні будь-які згадки про відновлення Наполеоном рабства у французьких колоніях, пише The Guardian.

Водночас, президент наполеонівського товариства Екс-ан-Провансу Фредерік Кувер заявив, що історичні помилки у фільмі можна проігнорувати. "Фільм знятий в англосаксонській манері, з фантазіями в американському стилі. Саме це і цікаво. Ви бачите, як всесвітньо відомий французький персонаж сприймається за межами наших кордонів", – заявив він.

Що пишуть британські та американські критики

При цьому британські та американські критики були більш прихильні до новинки, особливо нахвалюючи акторську гру, епічний розмах і комічний підхід до історії.

"Рідлі Скотт і Хоакін Фенікс підривають історію. Останній проект Рідлі Скотта з Хоакіном Феніксом і Ванессою Кірбі в головних ролях – один з його найграндіозніших проектів на сьогоднішній день", – говорить рецензія Collider.

"Рідлі Скотт відмовляється від символічної ваги, що надається (Наполеону – ред.) попередніми біографічними фільмами, на користь яскравого видовища з великою зіркою в центрі", – пише вже згаданий вище The Guardian.

"Наполеон" Рідлі Скотта являє собою дослідження впертості, можливо, особливо чоловічої. Фільм, написаний Девідом Скарпою, бере одну з найбільш вивчених фігур в історії та перетворює її на аватар руйнівного людського імпульсу: непохитного прагнення до більшої впізнаваності, більшої слави, більшої влади. Люди з мегаломанією, такі як Наполеон, з'являлися протягом історії нашого виду, спустошуючи стільки всього навколо себе і, зрештою, себе самих. Можливо, Скотт і Скарпа бачать в цьому певну актуальність для нашої епохи", – йдеться в рецензії Vanity Fair.

Разом з тим, фільм критикують за сумбурність і одночасно низку затягнутих моментів, які можуть змусити глядачів занудьгувати (в прокат виходить скорочена 2,5-годинна версія, а не 4,5-годинна режисерська – ред.).

"Звучить дивно, що епопея тривалістю 2 години 38 хвилин, як "Наполеон" Рідлі Скотта, виглядає поспішною, адже навіть така значна тривалість виявляється занадто короткою для цього амбітного, але заплутаного фільму, щоб охопити майже три десятиліття абсурдного і насиченого подіями життя героя", – пише видання Slate.

Чи не найбільше з англомовних ЗМІ фільм розкритикував вже згаданий вище The Economist – видання дорікало "Наполеона" в надмірно неприємному поданні персонажів і великій кількості огидних кривавих сцен, а також за саму постановку.

"Суворе засудження не є тим, що заважає фільму. Хороші фільми можна знімати і про поганих людей. Проблема полягає у відповіді сера Рідлі на іншу проблему біографічних фільмів, а саме, як відредагувати таке перенасичене життя для екрану", – йдеться в рецензії видання.

Оцінки фільму на кіноагрегаторах

На даний момент на агрегаторі Rotten Tomatoes у "Наполеона" Рідлі Скотта 65% схвалення від критиків, загальний консенсус яких говорить: "Рідлі Скотт має намір довести в "Наполеоні", що імператор голий – хитромудро-смішній епопеї з бравурними декораціями, скорочений хронометраж якої утримує її від повної перемоги". Тим часом, на Metacritic кіноексперти дали йому 66 балів зі 100, що відповідає характеристик "в цілому позитивні відгуки".

Нагадаємо, в український прокат "Наполеон" Рідлі Скотта вийде вже наступного тижня – 23 листопада.

Вас також можуть зацікавити новини: