Кадр з фільму "Остання дуель" / фото Kinomania Film Distribution

Гірка правда про лицарство і прекрасних дів: рецензія на фільм "Остання дуель"

16:11, 19.10.2021
7 хв.

21 жовтня в український прокат виходить нова історична драма "Остання дуель" від визнаного майстра жанру Рідлі Скотта, сценарій до якої написали оскароносні Метт Деймон і Бен Аффлек. УНІАН вже встиг подивитися новинку, що деромантизує оспіване в романах лицарство, і готовий поділитися свіжими враженнями.

Коли такі видатні фігури світового кінематографа, як Рідлі Скотт, випускають новий фільм, безумовно, це викликає підвищений ажіотаж. Багаторазовий номінант на "Оскар", "Золотий глобус" і ще безліч всіляких престижних кінопремій, можливо, хоч і не був за свою півстолітню кар'єру відзначений найголовнішими нагородами, все ж подарував світу чимало фільмів, що стали знаковими для кіноіндустрії. "Чужий", "Той, що біжить по лезу", "Тельма і Луїза", "Солдат Джейн", "Гладіатор", "Ганнібал", "Чорний яструб", "Прометей", "Марсіанин", майбутній "Дім Gucci"... Все це його робота!

Ну а якщо ще в команді з трьох сценаристів над фільмом працює оскароносний дует Метта Деймона і Бена Аффлека разом з Ніколь Холофсенер... Нагадаємо, два знаменитих голлівудських актора, яких ви напевно не раз бачили у великобюджетних блокбастерах і на сторінках таблоїдів, пробили собі дорогу в світ великого кіно саме на письменницькому терені, отримавши в 1997 році "Оскар" на двох за кращий оригінальний сценарій до фільму "Розумник Вілл Гантінґ". Велике щастя для світового кінематографа, що через три десятки років їхня дружба так само міцна, а творчий тандем так само плідний.

Додамо до цього бюджет в 100 мільйонів доларів та першокласний акторський склад – крім Деймона і Аффлека, головні ролі в "Останній дуелі" зіграли надзвичайно затребуваний Адам Драйвер ("Дім Gucci", "Аннет", "Шлюбна історія", "Зоряні війни") і новоспечена зірка Джоді Комер ("Вбиваючи Єву", "Зоряні війни: Скайуокер. Сходження", "Персонаж"). Загалом, як ви вже здогадалися, фільм за замовчуванням потрапляє до списку must see, але одночасно і оцінюють його суворіше, адже заздалегідь високі очікування публіки ще потрібно виправдати.

УНІАН побував на допрем'єрному показі "Останньої дуелі" за кілька днів до виходу фільму в офіційний український прокат з 21 жовтня, і поспішає максимально без спойлерів поділитися з вами свіжими враженнями, чи вдалося Рідлі Скотту своєю новою роботою утримати високу планку.

Почнемо з того, що фільм має реальну історичну основу, і щоб уникнути найбільших спойлерів, не піддавайтеся спокусі вивчити її перед переглядом фільму. Події картини розгортаються наприкінці 14 століття і обертаються навколо останньої в історії Франції юридично санкціонованої дуелі, а також подій, що передує їй.

Кадр з фільму "Остання дуель" / фото Kinomania Film Distribution

Французький васал і лицар Жан де Карруж (Метт Деймон) переживає не найкращі часи – навколо чума, селяни гинуть і грошей катастрофічно не вистачає, а тому він змушений регулярно вирушати в походи "в ім'я Короля". Але, найголовніше, щосили страждає його его! Він вже давно в немилості у свого сюзерена П'єра д'Аленсона (Бен Аффлек), і його потихеньку з'їдає почуття заздрості щодо Жака Ле Грі (Адам Драйвер) – колись свого близького другв, а нині наближеного графа П'єра. Граф щедро винагороджує свого нового радника за службу, попутно обдираючи інших.

Кадр з фільму "Остання дуель" / фото Kinomania Film Distribution

І ось в опального де Карружа з'являється нова молода дружина – розумниця і красуня Маргарита (Джоді Комер), яка на відміну від нього навіть читати вміє. Зрозуміло, сподобалася вона і Ле Грі. Одного разу жінка зізнається своєму чоловікові, що їхній спільний знайомий її згвалтував, і де Карруж вирішує розібратися з кривдником. Втім, нескладно здогадатися, не з благородних спонукань відстояти честь своєї дами серця, як це прийнято в численних середньовічних романах, а щоб захистити свої "майнові інтереси" і потішити власну гординю. І в цьому, мабуть, головна сильна сторона фільму.

"Остання дуель" не першою в історії кіно показує лицарів переважно неотесаними і неграмотними мужланами, що вирішують всі питання в боях. Головне для них – гроші, земля, влада і власне его. А дружина для них не більше, ніж предмет торгу при вигідній шлюбній угоді, чиє основне завдання – привести у світ побільше спадкоємців, зрозуміло, виключно чоловічої статі (тут вельми органічно в сюжет вписалася аналогія з кіньми). Така собі деромантизація жанру. На цьому тлі освічений і харизматичний Ле Грі досить швидко отримує прихильність як графа П'єра, так і всіх прекрасних дам.

На незгасаючій хвилі руху #MeToo, що захлеснула кінематограф останніх років, в "Останній дуелі" питання аб'юзу розглядається під іншим кутом, утримуючись в реаліях Середньовіччя. Спробуйте-но звинуватите в згвалтуванні чоловіка в повністю патріархальному суспільстві! Тут швидше собі проблем наживеш... Проте, Маргарита знаходить в собі сили, хоча для неї проблема набагато ширша, ніж один ключовий епізод.

Кадр з фільму "Остання дуель" / фото Kinomania Film Distribution

Картина умовно розділена на три частини – події показуються з точок зору кожного з головних героїв. І хоча в цілому 2,5-годиний фільм пролітає досить швидко, все ж такій структурі не вдалося повністю уникнути певної затягнутості. Зрозуміло, ключові епізоди показані двічі, а то й тричі абсолютно виправдано для побудови сюжету. Але це також вимагає суцільної уважності від глядача, щоб він зумів вловити всі відмінності, а не обурювався, навіщо розтягувати хронометраж фільму повторами.

Хоча "Остання дуель" починається з батальних сцен, на ділі їх у фільмі не так вже й багато. Тут швидше все будується на часом гіперболізованих діалогах, скандалах та інтригах. І це все дуже важливо для розуміння сюжету. Адже, по суті, де Карруж вирішив виступити зі звинуваченнями проти Ле Грі швидше через особисту неприязнь і заздрість, що наростали роками. Плювати він хотів на почуття своєї дружини, для якої ця справа стала питанням життя і смерті. І будь на місці кривдника його найближчий союзник, можливо, він відреагував би зовсім інакше.

Окремо хочеться виділити акторську гру у фільмі. Безумовно, Деймон, Драйвер і Комер чудово впоралися зі своїми ролями, але ось хто дійсно порадував, так це Аффлек. Його граф П'єр вийшов настільки гротескним, одночасно харизматичним і мерзенним, ідеально відображаючи всю абсурдність ситуації, яку складно прийняти в сучасному цивілізованому суспільстві.

Кадр з фільму "Остання дуель" / фото Kinomania Film Distribution

Наш вердикт: "Остання дуель" точно варта того, щоб подивитися її на великому екрані. Однак слід бути готовим до явно нерозважливого кіно з довгим хронометражем, сюжетом, в який варто вникати, і кільком вельми жорстоким, реалістичним сценам. Натомість отримайте сильну історію, красиві костюми, першокласну акторську гру і навіть кілька жартів.

***

Про інші новинки кінопрокату читайте за посиланням.

Марина Григоренко

завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся