
Чай – улюблений напій у всьому світі не тільки завдяки своїм заспокійливим властивостям, але й завдяки численним перевагам для здоров'я. Хоча всі сорти чаю мають безліч корисних властивостей, але деякі з них підходять для профілактики серцево-судинних захворювань.
Видання Prevention з'ясувало, який чай найкращий для серця.
"Чай – чудовий корисний напій для моїх пацієнтів. Він багатий на поліфеноли, які мають протизапальні та антиоксидантні властивості, здатні поліпшити роботу кровоносних судин і потенційно благотворно вплинути на здоров’я серця", – каже доктор медицини та інтервенційний кардіолог Ченг-Хан Чен.
Дослідження, опубліковане в журналі"Epidemiology and Health", в ході якого було проаналізовано дані майже 2 мільйонів осіб, показало, що вживання від 1,5 до 2 чашок чаю на день пов'язане з нижчим ризиком смерті від серцево-судинних захворювань, раку або з будь-якої іншої причини порівняно з повною відмовою від чаю. Іншими словами, вибір чаю замість інших напоїв, швидше за все, благотворно позначиться на здоров’ї серця. Проте різні сорти чаю мають дещо відмінні корисні властивості.
Зелений чай
"Мій улюблений чай, який я рекомендую для здоров'я, – це зелений чай. Зелений чай містить катехіни, які мають сильні антиоксидантні та протизапальні властивості", – каже дієтолог Вікі Кеніг.
Згідно з дослідженнями, ці катехіни можуть значною мірою сприяти підтримці здоров'я серця. Огляд та метааналіз, опубліковані в журналі "Frontiers in Nutrition", показали, що вживання зеленого чаю значно знижує рівень загального холестерину та холестерину ЛПНЩ (поганого), тоді як окремий огляд у журналі "Nutrition, Metabolism, and Cardiovascular Diseases" продемонстрував, що вживання 2–3 чашок зеленого чаю на день може бути пов’язане зі зниженням ризику ішемічної хвороби серця.
Коеніг зазначає, що зелений чай може вступати в несприятливу взаємодію з антикоагулянтами, хоча це, як правило, відбувається лише при вживанні великих кількостей зеленого чаю.
"Краще обмежуватися 2-4 чашками на день і не більше", – каже вона.
Зелений чай також містить кофеїн, тому краще не вживати його разом з іншими стимуляторами.
Чорний чай
За словами доктора Чена, чорний чай, як і зелений, багатий на корисні фітохімічні речовини, які можуть сприяти здоров'ю серця. За даними UCLA Health, до них належать флавоноїди та теафлавіни – тип поліфенолів, що зустрічаються лише в чорному чаї, які можуть помірно сприяти зниженню артеріального тиску та забезпечувати захист від хронічних захворювань, таких як хвороби серця. Фактично, огляд 2026 року, опублікований у журналі "Nutrition, Metabolism, and Cardiovascular Diseases", показав, що чим більше чорного чаю ви п’єте, тим нижчий ризик розвитку ішемічної хвороби серця.
"Чорний чай містить більше кофеїну, ніж зелений. Надмірне споживання кофеїну може збільшити ризик для людей з певними серцевими захворюваннями. Я б рекомендувала більшості людей не пити більше 4 чашок на день", – зазначає доктор Чен
Чай з гібіскусу
"Ще один чай, який викликає все більший інтерес, – це чай з гібіскуса", – каже Кеніг.
Цей трав'яний чай відрізняється легким фруктовим смаком, що робить його чудовим вибором для тих, хто не любить більш терпкий смак чорного та зеленого чаю. Крім того, він, судячи з усього, також благотворно впливає на здоров'я серця. Огляд, опублікований у журналі "Complementary Therapies in Medicine", показав, що чай з гібіскусу знижує артеріальний тиск, особливо у людей старше 50 років, а також знижує рівень загального холестерину та холестерину ЛПНЩ.
При цьому гібіскус не містить кофеїну, що робить його безпечним для тих, кому слід уникати надмірного споживання кофеїну. Однак також було показано, що він взаємодіє з ліками, що призначаються при високому кров'яному тиску та високому рівні холестерину.
Чай улун
За смаком і вмістом кофеїну чай улун займає проміжне положення між зеленим і чорним чаєм. Оскільки він виготовляється з тієї ж рослини, що й зелений та чорний чай, улун містить багато тих самих корисних поживних речовин. У дослідженні, опублікованому в журналі "Frontiers in Nutrition", зазначається, що тоді як високе споживання зеленого або чорного чаю іноді пов'язують із підвищенням рівня гомоцистеїну – ключового біомаркера ризику серцево-судинних захворювань, – у чаю улун такого ефекту не спостерігається. Більше того, теафлавіни, що містяться в чаї улун, можуть сприяти захисту кровоносних судин від пошкоджень, викликаних гомоцистеїном, підтримуючи здоров’я серця.
Улун несе в собі ті ж ризики взаємодії з ліками, що й зелений та чорний чай.
Раніше УНІАН писав, що станеться з організмом, якщо щодня пити зелений чай.