/ флua.depositphotos.com

Багато сучасних літаків використовують реактивне пальне, також відоме як авіаційний гас. Зокрема, збройні сили США та інших країн НАТО з 1978 року заправляють свої військові літаки пальним Jet Propulsion 8 (JP-8).

Як пише SlashGear, коли в 1960-х роках у США розробили інноваційний стратегічний розвідувальний літак Lockheed SR-71 Blackbird, він вимагав зовсім іншого типу пального. Він був одним із найшвидших літаків у світі і міг розвивати швидкість понад 3 Махи (близько 3675 км/год).

Також SR-71 Blackbird міг літати на висоті близько 25 910 метрів. У виданні зазначили, що досягнення таких висот створювало значне навантаження на літак.

Відео дня

З якими проблемами зіткнулися конструктори

На висоті понад 24 кілометри передні кромки літака розігрівалися до такої високої температури, що використання пального JP-4 (попередник JP-8) ставало небезпечним. Пальне могло інтенсивно випаровуватися і створювати ризик загоряння.

У виданні розповіли, що через цю проблему для SR-71 Blackbird розробили нове пальне - JP-7. Воно не сильно відрізнялося від уже наявних видів пального, яке використовувалося в багатьох різних військових літаках, але мало деякі унікальні властивості.

Чим особливо пальне для SR-71 Blackbird

У виданні підкреслили, що під час розроблення нового пального конструкторам потрібно було досягти тонкого балансу. Занадто сильне зниження його температури займання могло призвести до того, що воно не мало б необхідної хімічної реакції для запуску двигунів.

Для SR-71 Blackbird було потрібне пальне з високою термічною стабільністю, щоб воно не розкладалося і не осідало у вигляді коксу і лаків у каналах паливної системи. Також у виданні додали, що були важливі й інші параметри, такі як допустимий вміст сірчистих домішок.

У виданні поділилися, що проблему займання надстабільного пального вдалося вирішити за допомогою впорскування триетилборану. Це речовина, яка миттєво запалюється під час контакту з повітрям, забезпечуючи швидкий і надійний розпал.

Секрет швидкості не тільки в пальному

Крім того, SR-71 Blackbird отримав унікальні двигуни Pratt & Whitney J58, які надійшли у виробництво у 1964 році. Цей двигун міг витримувати величезні теплові навантаження.

У виданні зазначили, що одним із ключових рішень під час розробки двигуна стало використання суперсплаву Waspaloy на основі нікелю. Він дозволив Pratt & Whitney J58 зберігати міцність за екстремальних температур.

Цікаво те, що турбореактивні двигуни забезпечували лише близько однієї п'ятої загальної тяги. У виданні підкреслили, що розвивати надзвукову швидкість літаку давала змогу унікальна конструкція повітрозабірників і форсажної системи.

Цікаві факти про літак SR-71 Blackbird

Раніше у SlashGear розповіли цікаві факти про літак SR-71 Blackbird. Він має не лише незвичний зовнішній вигляд, а й довгий список вражаючих рекордів.

У виданні поділилися, що SR-71 Blackbird літав у складі ВПС США до січня 1990 року. За цей період компанія Lockheed побудувала 32 таких літаки. Жоден із них не був збитий вогнем противника.

Цікаво те, що SR-71 Blackbird міг випереджати ракети класу "земля-повітря". Ця здатність допомогла йому встановити кілька рекордів швидкості та висоти, які досі не побиті.

У 1974 році майори Джеймс Салліван і Ноел Віддіфілд встановили два рекорди під час польоту між Нью-Йорком і Лондоном. Їхній політ тривав менше ніж 1 годину 55 хвилин, і це майже на годину менше, ніж найкращий результат легендарного Concorde. Середня швидкість польоту становила понад 2253 км/год.

Уже в липні 1976 року SR-71 Blackbird пролетів зі швидкістю понад 3379,8 км/год і на висоті понад 25,9 км над рівнем моря. Обидва ці показники є рекордами для стратегічного розвідувального літака.

Вас також можуть зацікавити новини: