REUTERS

Надання президенту України права призначати керівників Національного антикорупційного бюро і Державного бюро розслідувань суперечить ч. 1 ст. 157 Конституції, що забороняє вносити зміни до Основного Закону, якщо вони передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина або спрямовані на ліквідацію незалежності чи порушення територіальної цілісності України.

Про це йдеться в оприлюдненому на сайті КС висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до статті 106 Конституції (щодо закріплення повноважень президента України утворювати незалежні регуляторні органи, Національне антикорупційне бюро України, призначати на посади та звільняти з посад директора НАБУ і директора Державного бюро розслідувань) (№ 1014) вимогам статей 157 і 158 Конституції.

Читайте такожВ ОБСЄ назвали умови для виборів на окупованому Донбасі

Відео дня

КС встановив, що наділення президента вищезгаданими повноваженнями суперечить ч.1 ст. 157 Основного Закону, у якій сказано, що "Конституція України не може бути змінена, якщо зміни передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина або якщо вони спрямовані на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України".

Зокрема щодо надання президенту права створювати НАБУ суд зазначив, що бюро вже було створено у 2015 році.

"Наділення президента України на конституційному рівні правом утворювати Національне антикорупційне бюро України ставить під питання продовження функціонування Національного антикорупційного бюро України, яке було утворене в Україні у 2015 році. Адже реалізувати таке своє конституційне право глава держави зможе лише за умови відсутності в Україні такого органу як Національне антикорупційне бюро України. Наразі такий орган в Україні є, він створений і функціонує відповідно до визначених законом юридичних основ його організації та діяльності", - зауважили судді КС.

Щодо права президента утворювати незалежні регуляторні органи та призначати очільників НАБУ та ДБР у висновку сказано, що "законопроект у частині наділення президента України додатковими невластивими його статусу повноваженнями утворювати нові органи з функціями виконавчої влади та призначати їх керівників не відповідає сутнісному змісту частини першої статті 157 Конституції України стосовно обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина, з точки зору їх належного гарантування органами виконавчої влади та президентом України".

Разом з тим КС наголосив, що запропоноване розширення повноважень президента не суперечить ч. 2 чт 157 Конституції, у якій вказано, що "Конституція України не може бути змінена в умовах воєнного або надзвичайного стану", та ст. 158 Основного Закону, у якій йдеться, що "законопроект про внесення змін до Конституції України, який розглядався Верховною Радою України, і закон не був прийнятий, може бути поданий до Верховної Ради України не раніше ніж через рік з дня прийняття рішення щодо цього законопроекту. Верховна Рада України протягом строку своїх повноважень не може двічі змінювати одні й ті самі положення Конституції України".

Як повідомляв УНІАН, 3 вересня Верховна Рада направила до Конституційного суду для отримання висновку президентський проект закону про внесення змін до ст. 106 Конституції (щодо закріплення повноважень президента утворювати незалежні регуляторні органи, Національне антикорупційне бюро України, призначати на посади та звільняти з посад директора НАБУ і директора Державного бюро розслідувань) (№ 1014).