
Олександр Федієнко, народний депутат фракції "Слуга народу", член Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки в розмові з кореспондентом УНІАН розповів про своє бачення щодо розширення лінійки зразків дронів та питання їх масштабування, а також щодо не потрібності сваритися прилюдно з Китаєм, який є на сьогодні основним постачальником комплектуючих для БПЛА та іншої військової продукції.
Ви зазначали, що вже втомилися на комітеті розповідати Міноборони і, зокрема, "Агенції оборонних закупівель" МОУ, котра забезпечує боєприпаси, БПЛА та техніку для потреб Збройних сил України, що треба припинити нескінченний потік інновацій різних дронів.
Ситуація така, що по дронах в нас приблизний паритет з росіянами. В якихось питаннях ми граємо на випередки – попереду то ми, то вони. Але ми країна інновацій – постійно виходимо на трибуну, кажемо, що ми розробили якийсь чудо-дрон. А коли починаєш з виробником говорити про масштабування виробництва, то починається багато проблем. А війна йде і вже зараз треба воювати. Може в розробника і класний дрон, але його, по суті, немає - ні фізично, ні перспектив з точки зору масштабування.
А що зробили росіяни? Вони цю проблему зрозуміли відразу, тому взяли в розробку, умовно кажучи 10-20 типів дронів, і почали по ліцензійній угоді масштабувати всією країною їх виробництво. Тобто тепер кожне підприємство не вигадує нового дрона, а воно просто бере ліцензію на той, який випускають всі, і його масштабує – тупо клепає. І цей дрон просто періодично удосконалюється.
Що це вирішує? По-перше, запасні частини всі уніфіковані. По-друге, є обізнаність пілотів і навички керування дронами. Тобто, коли пілот на війні кожного дня отримує партію дронів, то він не робить великі очі, не розуміючи як з дроном нової моделі працювати, бо його ніколи не бачив і ним не літав. Він не каже, що йому треба тиждень, щоб навчитися, а командиру не доводиться відповідати : "Та який тиждень? В мене війна".
Ось яка наша проблема. Нам потрібно припинити всю цю історію з інноваціями. Її просто треба закрити. І ми повинні почати приходити до уніфікування 10-30 максимум типів дронів, просто масштабувати їх виробництво, а всі новації треба гальмівнути. Бо зараз ми виглядаємо так радісно: "О чудо, ми зробили супер дрон, який будемо літати на 25 тисяч кілометрів". Офігенно. Зробили. І коли він буде масово літати? Питання без відповіді.
Але ж інновації також не варто відкидати. Адже досить повчальна історія з дронами на оптоволокні, коли ми на них почали перші літати, але потім через сумніви щодо їх життєздатності в бойових умовах, не перейшли до їх масштабування. І тут росіяни нас наздогнали і почали масове виробництво, завдаючи нам проблеми на фронті.
В даній ситуації спрацювало те, що Росія ближча до Китаю, має безперешкодне постачання комплектуючих.
Я ж говорю про те, що зараз в суспільстві роздмухується наратив, що треба максимально заблокувати все китайське. Навіть хтось з посадовців запропонував підвищення податків на посилки від АliExpress. Ну це треба бути повними ідіотами. У нас все виробництво дронів на китайських комплектуючих. Хто б що не казав, у нас практично все саме з цієї країни. Ми можемо послати Китай на три веселі літери, гучно гримнути дверима, але тоді всі дронщики скажуть, що ми ідіоти. Бо немає альтернативи на даний час для китайських комплектуючих. Будь-який бойовий пілот дрону скаже, що ми без Китаю програємо цю війну. Все крапка.
Зараз в нас є інша проблема. Китай, який натхненно дружить з Росією намагається заблокувати надходження в Україну комплектуючих для продукції, яка використовується на фронті.
Ми вже сьогодні і так всю продукцію купуємо не напряму, а через другі і треті країни. І у нас просто довге плече постачання. В росіян це плече постачання коротке – Китай-Росія, Росія-Китай. А нам доводиться витрачати час, залучати інші країни. Не будемо називати які саме, але виходимо з тих реалій, які склалися.

Народний депутат. Член депутатської фракції політичної партії «Слуга народу».
Голова підкомітету з безпеки в кіберпросторі, урядового зв'язку, криптографічного захисту інформації Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки.
Експерт з питань кібербезпеки, телекомунікацій, ІТ-технологій та інформаційної безпеки.