этот материал доступен на русском

Globe and Mail: Правду про збитий літак МАУ з’ясують, лише якщо Іран дозволить

12:57, 14 січня 2020
Світ
802 0
REUTERS

Рада Канади з питань безпеки транспорту (TSB) отримає роль в розслідуванні збитого рейсу PS752 «Міжнародних авіаліній України». Але відповіді на великі питання вдасться знайти лише в тому випадку, якщо Іран захоче їх дати.

Це стало зрозуміло, коли представники TSB оголосили журналістам, що іранські колеги запросили їх зіграти велику роль  у розслідуванні, зокрема у дослідженні інформації з «чорних скриньок» авіалайнера. Але найбільші питання про авіакатастрофу більше не про те, що сталося. Всі добре знають, що літак з України, який виконував рейс PS752, був збитий іранською ракетою класу «земля-повітря». Критичне питання в тому, як і чому це сталося, - пише Globe and Mail.

Видання зауважує, що ці відповіді навряд чи можна буде знайти серед уламків на місці падіння літака, оглянути яке поїдуть канадські слідчі, чи по слідах від шрапнелі на тих деталях, які вже перевезли кудись в інше місце. Їх не буде й в записах «чорних скриньок», якщо їх вдасться завантажити. Директор TSB з питань розслідувань в авіації Наташа Ван Темше сказала, що канадські слідчі спробують відновити ланцюг подій, щоб зрозуміти, як вони розгорталися, а потім дослідити, чому вони сталися.

Читайте такожКанада має намір добитися ретельного розслідування збиття Іраном українського літака - Трюдо

«У нас також є питання, приміром, про виконання військовими відповідних процедур тощо. Також, зважаючи на напругу й те, що сталося за кілька годин до катастрофи, чому повітряний простір не був закритий?» - сказала вона.

Це означає ставити запитання військовим Ірану про те, як вони повинні реагувати на потенційні загрози біля цивільного аеропорту. Про те, хто помилився й чому або, якщо постріл по цивільному літаку був умисним, хто віддав такий наказ. Це означає, що потрібно допитати чиновників уряду, щоб визначити, чому повітряний простір Ірану не був закритий для цивільних авіарейсів у перші ж години після того, як 22 іранські ракети були запущені по військовій базі в Іраку, де базуються війська США.

Ніщо з цього не входить в роботу слідчих Канади. Їхня роль обмежена, хоч Іран погодився дати їм дещо більше можливостей, ніж вони повинні маси як представники країни, яка втратила 57 громадян в авіакатастрофі. Слідчі з країн походження чи виготовлення літака, зокрема з США, Франції й України, мають дещо ширші повноваження. Але згідно з міжнародними правилами, Іран все одно лишається головним у з’ясуванні всіх обставин.

Читайте такожWashington Post: Для Ірану багато поставлено на кін після визнання знищення літака з України

Саме іранське Бюро розслідувань авіаційних інцидентів буде ставити запитання іранським військовим й уряду. Не варто очікувати, що іноземним слідчим дозволять бути присутніми при цьому. Голова TSB Кеті Фокс визнала, що якби подібна авіакатастрофа сталася в Канаді, представникам інших країн не дозволили б брати участь в допитах військових чи канадських служб безпеки. Тож не варто чекати, що Іран запросить слідчих США й Франції ставити незручні питання своїм офіцерам ВПС. Тож світ отримає лише ті відповіді на ключові питання, які Тегеран йому дасть.

Навіть якщо іранське Бюро розслідувань авіаційних інцидентів буде шукати правду, ніхто в Ірані не має права добиватися відповідей на «небажані» питання. Ракети по українському літаку запустили солдати могутніх «Вартових ісламської революції». Й ніхто в Ірані, навіть офіційні слідчі, не може пхати свого носа в їхні таємниці без страху за своє життя.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter