
Світові санкції, ембарго та політична ізоляція призвели до того, що низка держав офіційно або фактично позбавлені права володіти сучасними бойовими літаками. Для деяких це — наслідок громадянських воєн, для інших — міжнародних санкцій, пише Wionews.
1. Афганістан — літаки втекли разом із пілотами
Після приходу до влади "Талібану" у 2021 році Афганістан фактично втратив свій авіапарк. Винищувачі, надані США, були знищені або вивезені до сусідніх країн — Узбекистану й Таджикистану. Режим перебуває під санкціями ООН і США, що блокує будь-які поставки техніки, запчастин і навчання пілотів.
2. Сомалі — авіація зникла разом із державністю
У 1970-х Сомалі мала невеликі ВПС із радянськими МіГами, але після десятиліть війни вони повністю розпалися. З 1992 року країна живе під ембарго ООН, яке забороняє імпорт важкого озброєння. Повітряну підтримку сьогодні забезпечують міжнародні миротворці.
3. Північна Корея — літаки є, але вони не літають
Формально КНДР не має прямої заборони, однак суворі санкції ООН за ядерну програму фактично ізолювали її від ринку сучасної авіатехніки. Її парк складається із застарілих МіГ-21, а відсутність доступу до палива й запчастин робить повітряні сили майже недієздатними.
4. Ліван — політика замість авіації
Через тривалу політичну нестабільність Ліван не може купувати чи експлуатувати винищувачі. США та європейські партнери блокують продаж сучасних літаків, побоюючись їхнього використання у внутрішніх конфліктах. Повітряні сили країни обмежуються навчальними літаками та легкими штурмовиками.
5. М’янма — санкції після перевороту
Після військового перевороту 2021 року М’янма опинилася в міжнародній ізоляції. Західні країни припинили експорт озброєнь, а російські та китайські постачання опинилися під контролем санкцій. Армія країни не має змоги купувати нові літаки чи модернізувати старі.
Доступ до винищувачів — це не лише гроші чи технології, а й символ міжнародної довіри. Країни під санкціями або з нестабільними режимами втрачають небо.