
Льотні місії сучасних винищувачів часто проходять у надзвичайно холодних умовах, де температура повітря падає нижче -50°C. Попри екстремальний мороз, літаки та їхні екіпажі залишаються боєздатними завдяки спеціальним технологіям і обладнанню, пише Wionews.
Двигуни та паливні системи
Реактивні двигуни виготовляють зі сплавів, стійких до низьких температур. Холодне та щільне повітря може навіть підвищувати їхню потужність, але для надійної роботи застосовують підігрів паливних і мастильних систем, аби уникнути загусання.
Критичні системи літака — від гідравлічних ліній до датчиків — обладнані обігрівачами. Кромки крил та лобові стекла мають антиобліднювальні пристрої, що працюють на відведеному теплі двигуна або за допомогою електрообігріву.
Тепло для пілотів
Кабіна винищувача герметична та обігрівається, підтримуючи комфортну температуру для пілота. У разі несправності системи обігріву льотчики мають теплі костюми, рукавички та навіть електропідігрів.
У разі катапультування пілот має арктичний набір виживання: утеплений одяг, їжу, ізоляційне спорядження та сигнальні засоби, які дозволяють протриматися до прибуття рятувальників.
Постійне тестування
Винищувачі, такі як Gripen чи F-35, регулярно проходять перевірки в арктичних умовах. Після кожного польоту техніки оглядають літаки на предмет обмерзання, пошкоджень чи витоків.
Завдяки сучасним технологіям винищувачі залишаються ефективними навіть там, де мороз сильніший за антарктичний.