
В умовах, коли небо закрите, державна монополія Укрзалізниця лишається єдиною альтернативою для переміщення людей, особливо у прифронтових районах. Але збитковість пасажирського сегменту компанії – це передусім соціальне питання, вирішення якого має взяти на себе держава. Про це розповіла ексголова Державної регуляторної служби Ксенія Ляпіна.
"Збитковість пасажирських перевезень є, і це абсолютно очевидно. Але так само очевидно, що це соціальне питання. Це соціальне питання – це питання держави. В довоєнний час ще можна було казати про якісь підвищення на перевезення пасажирів. Зараз про це взагалі мову вести, м’яко кажучи, неадекватно — бо ми розуміємо, скільки напрямків, які вимагають саме соціальної підтримки, зокрема й зв’язок з прифронтовими територіями", - наголосила Ляпіна.
Водночас вона зауважила, що бізнес, так само як і Укрзалізниця, зазнає збитків через війну, тож підвищувати вчергове тарифи на вантажні перевезення – це абсолютно не варіант.
"Бізнес теж зазнав колосальних збитків, і за його рахунок вже не можна фінансувати інших. Тож, власне кажучи, тут варіантів небагато: держава має взяти на себе додаткове покриття збитків по перевезенню пасажирів. Іншого просто немає варіанта. І так роблять багато країн, європейських зокрема", - резюмувала Ляпіна.
Як відомо, збитки пасажирського сегменту Укрзалізниці у 2025 році можуть перевищити 20 мільярдів гривень. Раніше Європейська бізнес асоціація закликала уряд передбачити у держбюджеті на цей та наступний рік компенсацію збитків, щоб забезпечити стабільну роботу головної транспортної артерії країни.
У свою чергу народна депутатка Людмила Буймістер зауважила, що профінансувати Укрзалізницю можна за рахунок податків з надприбутків банків. Для цього Верховна Рада має внести зміни в держбюджет: це дасть змогу дофінансувати УЗ на 8 млрд грн.