Новий законопроєкт України про штрафи для ухильників / колаж УНІАН, фото УНІАН

Відомо, що Верховна Рада у другому читанні проголосувала за законопроєкт №10379, який врегульовує питання матеріальних покарань для військовозобов'язаних чоловіків, які не бажають приходити до ТЦК і виконувати свої обов'язки з несення військової служби. УНІАН з'ясував, як "працюватимуть" штрафи за ухилення від мобілізації.

Про що новий законопроєкт України - коротка інформація

Після підписання президентом Володимиром Зеленським законопроєкту №10379 значно зростуть штрафи за ухилення від армії та за невиконання правил мобілізації в особливий період.

Штраф за неявку в ТЦК, за небажання оновлювати свої персональні дані, за ігнорування повістки та інші порушення буде досить відчутним. Він може доходити до кількох десятків тисяч гривень, ба більше - ТЦК зможуть навіть виписати порушнику протокол заочно й оштрафувати без рішення суду.

Відео дня

Чи законні для штрафи для ухильників і як "працюватиме" новий законопроєкт

Адвокат, кандидат юридичних наук Володимир Піщида пояснив механіку цього документа. Він вважає, що зараз через відсутність колізій штрафи за ухилення від мобілізації є незаконними, але коли закон набере законної сили, то цілком законно штрафуватимуть.

Щодо того, чи має оплачувати штраф людина, яка не має змоги зробити електронний кабінет, юрист каже таке:

Це дуже широке питання. Найімовірніше, має платити штраф, тому що, по-перше, довести неможливість створити електронний кабінет складно. По-друге, я думаю, що це такі поодинокі випадки будуть, коли особи будуть вказувати на таку неможливість. Тому що в нас, у принципі, навіть у далеких селах Карпат інтернет, принаймні супутниковий, є. Тому, я думаю, що так, будуть платити. Якщо люди, яких притягують до відповідальності, і на яких накладають обов'язок сплатити штраф, не погоджуватимуться зі штрафом, вони звертатимуться до судів і оскаржуватимуть.

Піщида стверджує, що якщо навіть військовозобов'язаному не дали повістку особисто, то є низка обов'язків, які передбачені згідно із законом, у тому числі обов'язки військовозобов'язаного. Там вичерпний перелік обов'язків. Тому у випадку - повістка не вручена, але обов'язок, передбачений законом, не виконаний - особа буде притягнута до відповідальності. Тут не питання вручення повістки, чи не вручення повістки. Тут питання, в першу чергу, оновлення даних для військовозобов'язаних. Тобто це не обов'язково, що має з'являтися - "бойова" повістка. Це питання оновлення даних.

З огляду на те, що штрафи за ухилення від армії та від обов'язків, прописаних у законодавстві, можуть виписуватися всім, варто розуміти, яка причина неявки до ТЦК вважається поважною:

Щодо поважної причини. У принципі, у нас є випадки, принаймні я знаю такі, коли особи приходили до військкомату з повісткою, але їх розгортали через те, що від них пахло перегаром або вони були в стані алкогольного сп'яніння. Їм просто виписували повістку на інші дати і в принципі до відповідальності їх не притягували... Якщо у військовозобов'язаного буде доказ того, що він не з'явився через поважну причину, наприклад, забрали на "швидкій" і госпіталізували в стаціонар, або якась інша причина. Говорити про перелік поважних підстав, через які можна не з'являтися в ТЦК, досить складно. Це досить індивідуальна штука. У принципі, за нормативними документами якщо пошукати, то він може бути, принаймні можна подивитися практики Верховного Суду. Там неодноразово було перераховано підстави. Це насамперед стосується судових процесів, але в принципі, можна посилатися на практику Верховного Суду і говорити, що: ось, Верховний Суд вважає це поважною причиною. У нас, як правило, це - смерть близької людини, людина потрапила в лікарню, якісь серйозні проблеми зі здоров'ям. Тобто, це коли особа не змогла з'явитися за обставинами, які від неї не залежали.

Також Піщида каже, що якщо штрафи за ухилення від мобілізації не буде сплачено, то постанова про притягнення особи до відповідальності буде скерована до виконавчої служби, і там уже відкриватимуться виконавчі провадження і стягуватимуться з особи вже в примусовому порядку.

Крім того, адвокат пояснив, чи є у ТЦК повноваження виписувати такі штрафи:

Якщо я не помиляюся, то якраз новим законом передбачено право, чи наділяються працівники ТЦК правом виписувати одразу постанову. Це так само як у нас у патрульної поліції - за деякі правопорушення вони складають протокол про адміністративне правопорушення і потім направляють адмінматеріал до суду, а в деяких випадках одразу складають постанову. Тут так само.

У новому законопроєкті сказано, що у ТЦК мають бути документи, які підтверджують наявність порушення у військовозобов'язаного, але які саме - не уточнюється. Піщида пояснює, що це означає:

Приміром, особа не з'явилася за повісткою до військкомату. У цьому випадку військовозобов'язаний має спростувати, скаже: так ні, я прийшов, ось дивіться, у журналі про відвідування є мій підпис. Коли приходять у військкомат, то там треба розписуватися про явку. У принципі, у нас доказування як у судових процесах, так і в будь-яких адміністративних, тих, що не стосуються судів, - усе ґрунтується на письмових доказах, на поясненнях як усних, так і письмових. Тобто вже з огляду на певний вид правопорушення, порушення з боку військовозобов'язаного, відповідні докази будуть надаватися.

За словами адвоката, у будь-якому разі, новий законопроєкт України на законодавчому рівні врегульовує всі ці моменти, вони чітко прописані, тому будь-яка постанова підлягає оскарженню і якщо вона нічим не обґрунтована, то складнощів її оскарження не буде.

Вас також можуть зацікавити новини: