
Портові оператори Одеського морського порту звернулися із колективним зверненням до Офісу Президента, Прем’єр-Міністра та Віце-прем’єр-міністра з відновлення стосовно несправедливої та нерівної вартості перевезення вантажів залізничним транспортом до різних морських портів.
Вказана вартість розраховується залежно від так званих "тарифних відстаней" - тобто, від маршруту слідування поїздів до кожного порту, який визначається згідно з планом формування поїздів, що затверджується АТ "Укрзалізниця".
До початку повномасштабної війни поїзди, які прямували до портів "Великої Одеси"(Одеса, Чорноморськ, Південний), направлялись за відповідними найкоротшими маршрутами.
У 2022 р. внаслідок ворожого обстрілу залізничної інфраструктури було пошкоджено міст у м. Вознесенськ, що призвело до необхідності спрямування поїздів до всіх трьох зазначених портів більш довгим маршрутом в об'їзд мосту.
У січні 2025 року, після того, як вдалося відновити роботу мосту у м. Вознесенськ, відповідним рішенням АТ "Укрзалізниця" було відновлено вантажний залізничний рух за "довоєнними", тобто, найбільш короткими, маршрутами.
Однак, починаючи з 05.04.2025 р., у відповідності до нового рішення АТ "Укрзалізниця", тарифні відстані тільки для Одеського порту були знову штучно збільшенішляхом направлення всіх поїздів у напрямку вказаного порту більш довгим маршрутом. При цьому, аналогічного збільшення тарифних відстаней у напрямку порту Південний не відбулось.
Виходячи з того, що протягом всього періоду з січня по березень 2025 р. всі поїзди, які прямували до Одеського порту, мали фактичну можливість рухатись більш коротким маршрутом, це апріорі означає, що рішення, відповідно до якого з початку квітня 2025 р. такий маршрут було збільшено, носить завідомо штучний характер та не має під собою жодного об’єктивного обґрунтування.
Зазначене необґрунтоване рішення АТ "Укрзалізниця" по факту уже призвело до значного штучного подорожчання (2,5-3,0 дол. США за кожну тонну вантажу додатково) вартості залізничних перевезень вантажів у напрямку терміналів Одеського порту, що відображається на збільшенні кінцевої вартості експортної продукції (в тому числі, сільськогосподарської) та спричиняє значні збитки не лише експортерам, але й в цілому торгівельному балансу України.
При цьому, з урахуванням того, що на тлі штучного збільшення вартості залізничних перевезень в напрямку Одеського порту вартість перевезень до порту Південний жодним чином не змінилась, створюється дискримінаційні засади та спотворюється конкуренція на ринку послуг портових перевантажувальних терміналів.
Описана ситуація створює істотну загрозу для успішного розвитку та конкурентоздатності як Одеського порту в цілому (який має стратегічне значення для економічної безпеки держави), так і всіх його перевантажувальних терміналів, чиїми операторами є дочірні компанії великих міжнародних холдингів із США, ФРН, Франції, Австрії, Швейцарії тощо.
У зв’язку із цим, оператори Одеського порту просять державу втрутитись у зазначену ситуацію, наслідком чого повинно стати якнайшвидше скасування / зміна рішення АТ "Укрзалізниця", яким були штучно збільшені тарифні відстані для цього порту, із забезпеченням руху вантажних поїздів у напрямку такого порту найкоротшим маршрутом.



