Вовк зазначив, що стратегічна ціль України – повне розблокування морських портів / фото getty images

Україна неодноразово наголошувала, що зернова ініціатива є лише частковим вирішенням проблеми з блокуванням експорту. Стратегічна ціль – повне відновлення морського судноплавства, і вона може бути досягнута. У цьому переконаний директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.

"Нам потрібно шукати варіант повного розблокування експорту, і саме про це неодноразово заявляла українська влада. У спільній заяві міністра Кубракова і міністра Кулеби мова йде не стільки про зерновий коридор, скільки про зняття бар’єрів для цивільного судноплавства в цілому. Тобто, по факту мова йде про розблокування українського експорту. Це - стратегічна ціль, вона зараз має ставитися і має бути досяжною", - наголосив експерт. 

Він зауважив, що для розблокування портів важливим є питання страхування, і Україна вже заявила про те, що вона буде страхувати ризики судновласників: зараз відповідний наказ Міністерства інфраструктури знаходиться на стадії громадського обговорення. Проте важливою є також підтримка міжнародної спільноти.  

Відео дня

"Також важливим є збільшення військової присутності для забезпечення безпеки судноплавства. Остання заява міністерства національної оборони Туреччини про відновлення роботи зернового коридору свідчить, що судноплавство більше військове питання, ніж питання дипломатії", - підкреслив Вовк.

Також для розблокування портів необхідно підсилити дипломатичний та санкційний тиск на Росію, а також - створити дзеркальні умови для українського і російського експорту як мінімум, акцентував експерт.  

"Росіяни (маються на увазі кораблі – Ред.) мають у цій ситуації піддаватися набагато більш жорсткому контролю, ніж українці, оскільки поставки військових товарів і товарів подвійного призначення – це дуже можливий сценарій. Очевидно, він і реалізовується. І я думаю, що мають бути введені повні інспекції для суден, які йдуть як у порти, так і з портів Росії. Для того, щоб, з одного боку, були рівні умови - адже якщо перевірять українські судна, то чому російські не перевіряють? З іншого боку – це дозволить контролювати трафік і не допускати поставки товарів військового або білявійськового призначення. Тобто, це фактор номер два", - наголосив Вовк. 

Водночас він зауважив: для цього Україна має активно працювати з міжнародними організаціями по страхуванню і по іншим питанням, і також заручитися підтримкою Турції, оскільки вона є головним гарантом безпеки і головним гравцем у чорноморському регіоні. 

Як відомо, раніше Європейська Бізнес Асоціація, Американська торгова палата в Україні та Асоціація "Український клуб аграрного бізнесу" звернулися до Організації об'єднаних націй (ООН) та Туреччини із закликом забезпечити вільне судноплавство у Чорноморському регіоні. У разі, якщо РФ не погодиться, її кораблі повинні підлягати таким самим перевіркам, як і українські – вони можуть перевозити військові вантажі.