фото REUTERS

Андрій Семченко, директор департаменту андерайтингу «Страхової компанії ІНГО», розповів, чим може обернутися з точки зору страхування інцидент у Суецькому каналі, де  контейнеровоз «Ever Given» компанії Evergreen сів на мілину і повністю паралізував рух світовою транспортною артерією.

На думку експерта, скоріше за все, судновласник оголосить загальну аварію. Це означає, що в перелік збитків включать всі витрати на зняття судна з мілини. 

"Рятувальні роботи та послуги, а також супутні витрати пропорційно будуть розділені між судновласником та всіма власниками вантажу. Розподіл буде зроблено незалежно від того чи постраждав їх вантаж і наскільки. Цей доволі складний розрахунок проводять диспашери. Відповідно до їхнього звіту і проводяться виплати. Процедура передбачає арешт всіх вантажів у пунктах призначення до отримання гарантій від страховиків", - передбачає експерт. 

Семченко наголошує, що втрати від інциденту несуть не лише власники судна, а й власники каналу. І тут враховується як збиток, що стався в результаті простою транзитного напрямку, так і через можливу екологічну шкоду. 

"Втрачають й інші треті особи: власники вантажів, власники інших судів, фрахтувальники тощо. Збитки напевно будуть оцінені у десятки мільйонів доларів для всіх причетних", - заявив директор департаменту андерайтингу «Страхової компанії ІНГО».

На його думку, з погляду страхування у цій ситуації може спрацювати ціла низка страхових покриттів. 

"В першу чергу, КАСКО для судна та відповідальність судновласника. По-друге, страхування вантажів як на судні, що перекрило рух, так і на інших, що були заблоковані. Зазвичай збитки, викликані затримкою доставки, не покриваються. Але страхування залишається в силі, коли затримка вантажу сталася за обставинами, що не залежать від страхувальника або вимушеного відхилення від маршруту. Саме наш випадок. А от втрата очікуваної вигоди від своєчасного продажу та доставки може підпасти під виключення згідно Лондонських правил страхування вантажів", - наголошує він. 

Щоб цього не сталося, зазначає Семченко, існує так званий Project cargo – покриття, яке потрібно купувати окремо та включати в договір спеціальні застереження. 

"Основні ризики, що покриваються відповідно до Project cargo, - це фізичне пошкодження вантажу, пошкодження судна, в тому числі поломка обладнання на судні, а також загальна аварія. Отже, страхування Project cargo також може допомогти власникам вантажу. В першу чергу воно актуальне для складного і дорогого обладнання, яке виготовляється на замовлення. Наприклад, для будівництва об’єкту морем доставляється критично важливий компонент, який потрібно отримати та встановити згідно з графіком, щоб продовжувати будівництво, вчасно здати об’єкт та генерувати прибуток. У нас була практика використання такого покриття під час будівництва в Україні низки сонячних електростанцій з фінансуванням міжнародних організацій. Але для вітчизняних підприємств переважно це екзотика", - наголошує він. 

"У нашому випадку всім пощастило, що судно відносно швидко зняли з мілини. Таким чином, можливостей для відшкодування збитків основних учасників інциденту багато. А от успішність їх реалізації буде залежати від експертів, а саме швидкості та якості розрахунків і умов договорів страхування", - підсумовує він.