Вчені з'ясували, як чому людський мозок зміг розвинути ділянку, відповідальну за складні вміння / NewScientist

Людський мозок завдячує зморшкуватою формою своєму зовнішньому шару - корі головного мозку. Справа в тому, що впродовж еволюції людини наймолодша частина цього шару - неокортекс - дуже сильно збільшився. Йому довелося скластися у зморшки, щоб поміститися в обмеженому просторі черепної коробки.

Людський неокортекс відповідає за розвинені когнітивні навички, такі як мислення і мовлення. Але чому він став настільки великим? Відповідь на це питання криється в унікальному гені ARHGAP11B, притаманному лише людям.

Читайте такожВчені встановили, що орангутанги виявилися розумнішими за семирічних дітей

Вчені Інституту молекулярної клітинної біології і генетики Макса Планка у Дрездені виявили, що цей унікальний людський ген може спричинити збільшення неокортекса піддослідних тхорів, якщо його ввести в мозок тварин, повідомляє Medical Press. ARHGAP11B створює клітини-попередники, які потім перетворюються на нейрони. Таким чином, таких клітин стає більше впродовж тривалого періоду. А неокортекс суттєво збільшується.

Ще в 2015 році команда дослідників Віланда Гуттнера в Інституті Макса Планка виявила, що під впливом людського гену ARHGAP11B мозок мишей виробляв більшу кількість клітин-попередників нейронів і навіть призводив до появи складок, який у мишей не буває. Таким чином, вчені дійшли висновку, що ARHGAP11B грає ключову роль у розвитку неокортекса людей.

Існує два типи клітин-попередників у цьому шарі мозку ссавців: апікальний і базальний. Підтип другого з них має назву базальні радіальні глії. Вони відповідають за збільшення неокортекса впродовж розвитку людини. Нажаль, у мишей їх не багато. Це робить гризунів не дуже вдалим вибором для випробування дії гена ARHGAP11B і з'ясування його ролі у формуванні зовнішнього шару мозку.

Читайте такожВчені пояснили, що відбувається з мозком перед смертю і звідки береться світло в кінці тунелю

"У тхорів ARHGAP11B помітно збільшив кількість базальних радіальних глій. Він також розширив часове вікно, впродовж якого ці клітини формували нейрони. В результаті мозок піддослідних тхорів містив більше нейронів, а отже неокортекс у них теж був більший", - пояснив один з авторів дослідження Нерео Калебіч.

Ці результати вказують на те, що саме ARHGAP11B відіграє таку ж роль у розвитку людського мозку. І дослідження німецьких вчених показує, як саме ген робить свою роботу.