
Літаки-винищувачі, на відміну від комерційних лайнерів, можуть перевертатися догори дном. Про це пише SlashGear.
Зазначається, що принципи польоту (підйомна сила, вага, тяга, опір) діють незалежно від положення винищувача. Однак змінюється те, як пілоти і літаки створюють підйомну силу в перевернутому положенні.
На відміну від комерційних літаків, які використовують вигнуті крила, що створюють велику підйомну силу під час польоту, багато винищувачів використовують симетричні крила. Вони однаково заокруглені зверху і знизу, що дозволяє їм створювати підйомну силу навіть у перевернутому положенні. Така конструкція допомагає уникнути втрати висоти, якої зазнав би звичайний авіалайнер, якби спробував зробити те саме.
Важливо, що пілотам винищувачів, крила яких не ідеально симетричні, доводиться долати проблему підйомної сили, збільшуючи кут: вони спрямовують передню кромку крила вгору відносно повітряного потоку, що набігає, що забезпечує достатню кількість повітря під крилом для підтримки підйомної сили (навіть у перевернутому положенні).
Цікаво, що крім аеродинаміки і конструкції, винищувачі також використовують спеціалізовані паливні та масляні системи для запобігання механічних пошкоджень у перевернутому польоті. Звичайні комерційні літаки використовують системи з гравітаційною подачею палива, але вони можуть вийти з ладу, якщо літак перевернеться. Потужні двигуни винищувачів використовують масляні системи з сухим картером і паливні насоси під тиском. Таким чином, мастило і паливо подаються незалежно від положення літака.
Навантаження на пілота
Видання пише, що незважаючи на те, що винищувачі можуть літати "догори ногами", пілоти зазвичай не витримують цього довго. Зазвичай це виконується дуже коротко як частина більшого маневру (наприклад, бочки), залишаючи їх догори дном всього на секунди, а не на хвилини.
Зазначається, що перебуваючи догори дриґом, пілотам доводиться боротися з негативними перевантаженнями і тягнути ручку управління на себе впродовж усього перевороту. У звичайному польоті перевантаження досягають 9 G, і пілотам здається, що щось надважке тисне на все їхнє тіло. Якщо вони не боротимуться з негативними перевантаженнями, кров приллє до очей і мозку, що значно збільшить ризик їхніх пошкоджень. Людське тіло не може впоратися з цим довгий час.
Важливо, що позитивні перевантаження теж не позбавлені своїх симптомів: вони можуть спричинити відтік крові від голови і призвести до втрати свідомості. Пілоти одягають протиперевантажувальні костюми, які допомагають підтримувати кровообіг під час позитивних перевантажень, стискаючи ноги та виштовхуючи кров угору (хоча вони не забезпечують захист від негативних перевантажень). А без практичного способу стиснення голови та шиї для протидії перевантаженню політ в умовах негативного перевантаження буде короткочасним.
Цікаві новини про літаки
Деякі військові літаки виробляються й експлуатуються десятиліттями, і чіткої дати закінчення їхнього виробництва не передбачається. Найстаріший військовий літак США, який досі експлуатується, - це легендарний B-52 Stratofortress. Однак з початку 1960-х років нові літаки не вироблялися.
Тож найстарішим з усіх військових літаків, що перебувають в експлуатації та у виробництві, залишається C-130 Hercules, який випускається вже понад 70 років.