АВЛУ закликає виробників та аптеки приєднатися до Декларації за прозорий фармацевтичний маркетинг / фото УНІАН, В'ячеслав Ратинський

Асоціація "Виробники ліків України" (АВЛУ) відкрито звернулася до всіх представників фармацевтичного ринку із закликом приєднатися до підписання Декларації про підтримку прозорого врегулювання маркетингових послуг.

Йдеться про підтримку компромісного проєкту постанови Кабінету Міністрів, розробленого МОЗ, яка передбачає:

  • обмеження витрат на маркетинг для безрецептурних препаратів — не більше 20% від обсягу реалізації;
  • витрати на послуги, пов’язані з забезпеченням наявності в аптеках рецептурних лікарських засобів, в обсязі, що не перевищує 3% від загального обсягу реалізації кожним окремим виробником.

В АВЛУ вважають, що цей проєкт постанови, що став результатом довгих міжвідомчих консультацій, є збалансованим рішенням і враховує інтереси всіх учасників ринку. Це керована і гнучка система, що дозволяє стабілізувати сектор, зберегти робочі місця, запобігти платіжним кризам, а також захистити пацієнтів від цінових перекосів, спричинених надлишковим маркетинговим впливом.

Відео дня

Мета нового проєкту, згідно Декларації — запровадити етичні, контрольовані, відкриті механізми, які гарантують чесну конкуренцію та відновлення довіри до фармацевтичного сектору.

АВЛУ закликає колег по ринку, зокрема й роздрібні мережі, вибрати шлях відповідального компромісу:

"Ми закликаємо всіх учасників ринку доєднатись до цієї Декларації — обрати шлях відповідального компромісу замість деструктивної конфронтації. Реформування правил має відбуватися не шляхом демонтажу економіки аптечного сегмента чи демонізації маркетингу, а через впровадження зрозумілих, контрольованих і етичних практик. Відповідальний бізнес — за прозорий ринок, чіткі правила та збереження довіри пацієнтів та держави", — наголошується у тексті Декларації.

Після ухвалення постанови її вплив пропонується регулярно моніторити спільно з учасниками ринку та держорганами, а в разі потреби — ініціювати оновлення її регуляторних механізмів. Пріоритетом залишається забезпечення доступу українців до якісних ліків за справедливими цінами.

Як зазначається в Декларації, підписати її як підтримку постанови — інструменту стабілізації, — можуть усі компанії, які поділяють принципи прозорості, соціальної відповідальності та чесної конкуренції.

Нагадаємо, з початку 2025 року в Україні триває реформування аптечного ринку. У лютому Президент Володимир Зеленський ввів у дію рішення РНБО щодо забезпечення доступності лікарських засобів, згідно з яким фармкомпанії зобов’язалися знизити ціни на найпопулярніші препарати. З 1 березня також було тимчасово заборонено маркетингові послуги, які впливали на кінцеву вартість ліків для пацієнтів. Наразі МОЗ працює над проєктом постанови, що запровадить прозору модель маркетингових бюджетів. Координацію реформи здійснює міжвідомча робоча група під керівництвом Ірини Верещук.

Паралельно тривають перевірки аптек Держпродспоживслужбою в усіх регіонах — у 21% випадків виявлено порушення цінової політики, ще 10% закладів створюють перешкоди для інспекцій.