Дмитро Шерембей, голова координаційної ради благодійної пацієнтської організації "100% Життя" / фото - пресцентр УКМЦ

Головним внеском у високу вартість ліків в Україні є маркетингові контракти, які фармацевтичні виробники змушені укладати з аптечними мережами.

Таку думку в ексклюзивному коментарі Mind висловив Дмитро Шерембей, голова координаційної ради благодійної пацієнтської організації "100% Життя", екс-голова правління та співзасновник БФ "Пацієнти України".

"Вони [контракти] підвищують вартість абсолютно необґрунтовано й у фіналі стають проблемою для пацієнтів. Не стільки для фармкомпаній, не стільки ще для когось, а саме для пацієнтів", - сказав він, відповідаючи на запитання щодо причин стрімкого зростання цін на ліки в останні кілька років.

Відео дня

Шерембей уточнив, що існує так звана суха вартість коробки виробленого препарату, і будь-який виробник медикаментів може показати вартість і націнку для продажів:

"Аптеки розуміють, що в цьому немає ніякого фантастичного прибутку. Таким чином вони артикулюють: а ви укладіть із нами маркетингову угоду на мільярд і вкладіть цей мільярд легально у вартість упаковки виробництва. І дайте нам на полицю. З пацієнта всього +20%. А перед цим ми ще й із вас отримаємо мільярд. От і вся фікція вартості медикаментів на аптечній полиці"

Таким чином, пояснює він, фармвиробники змушені закладати вартість маркетингових контрактів у собівартість упаковки, щоб повертати ці кошти. Аптечні ж мережі перекладають провину за високі ціни на виробників.

Шерембей також зазначив, що аптечні мережі не мають ані заводів, ані ліній виробництва, а мають "просто орендовану полицю, яку вони переорендують для продажу таблеток", але при цьому ще можуть завищувати вартість упаковки до 300%.

"Я припускаю, що аптеки з'їхали з глузду приблизно у 2022 році, на початку війни. Коли ціни безконтрольно полетіли в небо. Звичайно ж, коли вони звикли до такої прибутковості, то для них 20% – це не прибуток. Хоча в усьому цивілізованому світі це космічний дохід, просто космічний дохід. Але їм потрібен надкосмічний дохід, який у десятки разів перевищуватиме будь-який ринок світу за обсягом закладеного "повітря" у вартість медикаментів", - підсумував голова пацієнтської організації.

Вартість ліків в Україні: чому вони дорожчають

Маркетингові договори між виробниками та аптеками заборонено з 1 березня 2025 року в межах нового регулювання вартості медикаментів, установленого рішенням РНБО від 12 лютого "Про додаткові заходи щодо забезпечення доступності лікарських засобів для українців".

Наприкінці лютого президент України Володимир Зеленський підписав закон, який передбачає запровадження регулювання порядку та умов надання маркетингових послуг, пов'язаних із реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачеві. Очікується, що завдяки новому закону препарати в аптеках мають стати доступнішими.

За рішенням РНБО, подешевшають на 10-40% понад 100 найпопулярніших препаратів, серед них - Ібупрофен, Валідол, Анальгін, Цитрамон, Диклофенак.

Також у лютому Кабмін заборонив дистриб'юторам встановлювати націнку на всі лікарські засоби понад 8%, а для аптек - не більше 35% для безрецептурних препаратів.