
Японський Mitsubishi F-2 має можливість вперше піти на експорт, адже Філіппіни хочуть придбати швидко багатофункціональні винищувачі за дешевшою ціною. За словами експертів Defense Expess, дехто вважає цей літак версією F-16, а інші кажуть, що це фактично самостійна машина. Однак найголовніше те, що в Японії вийшло справді краще створити винищувач, ніж в США.
У виданні нагадали, що у 80-х роках японські конструктори почали займатися створенням власного сучасного багатофункціонального винищувача JFX. До нього японські військові висунули важливу вимогу, а саме те, що бойовий радіус з 4 протикорабельними ракетами повинен був становити 724 кілометри.
Водночас Mitsubishi все одно дивилася за європейцями, адже проєкт JF-210 був подібний на "дводвигунний Gripen на стероїдах".
"Об'єм задач при малих строках, разом із невпевненістю міноборони Японії у можливості власних розробників, або, за іншими джерелами, тиск з боку США, призвів до пошуку готових рішень з можливістю їх адаптації та закриття власних робіт. Серед варіантів був Panavia Tornado, F/A-18 та F-16, останній з яких й був обраний для спільного японсько-американського проєкту", - підкреслили у Defense Express.
Зазначається, що домовленість про початок робіт була підписана у листопаді 1988 року, за якою США передавали технології на F-16 та отримували 45% з проєкту. Проте таку домовленість критикували, як у США, так і в Японії.
"Американські розробники боялись витоку технологій та створення своїми руками потужного конкурента. У Конгресі наполягали на тому, що японці мають купляти американські винищувачі з правом часткової локалізації, як завжди робили до цього з F-15, F-4 та F-104", - додали у матеріалі.
Своєю чергою японці скаржилися на занадто великі умови домовленості, яка передбачала вільний доступ США до всього, що зроблять японські розробники.
"А от японці мали платити за будь-які американські рішення та погодитись з обмеженням доступу до програмного забезпечення літака, включно з системою керування озброєнням. І на такі умови пішли, в тому числі, щоб не злити Вашингтон. Хоча доля американців й знизилась до 40%", - зауважили аналітики.
Зазначається, що під час розробки японського літака за основу було взято F-16C Block 40. Напрямком робіт був нереалізований проєкт F-16 Agile Falcon, який передбачав створення збільшеної на 25% версії літака з оновленнями бортового оснащення та модернізацією двигуна.
Як зазначають експерти, цей проєкт було значно перероблено через використання нових композиційних матеріалів та структурних рішень, завдяки чому винищувач став легшим. Водночас 95% креслень для японського F-2 відрізнялися від похідного F-16. Також у літаку було використано радіопоглинальні матеріали.
"Окрім майже нового фюзеляжу, була створена нова електродистанційна система управління. Загалом більша частина бортового оснащення літака була замінена, включно з новою РЛС з АФАР J/APG-1, першою у світі для бойового літака (F-22 з AN/APG-77 полетів на 2 роки пізніше)", - додали у матеріалі.
Роботи зі створення цього літака тривали недовго, вже в березні 1990 року було сформовано команду розробників, а в липні 1992 року було представлено готову реальну масштабну модель. Вже 7 жовтня 1995 року перший прототип піднявся у небо, через 68 днів - другий.
"У липні 1996 року було прийнято рішення щодо початку серійного виробництва, а перший літак був зданий у вересні 2000 року. Загалом було замовлено 98 літаків, разом з 4 прототипами, останній був готовий у вересні 2011 року. Хоча спочатку планувалось замовити 141 винищувач", - зазначили аналітики.
Проте F-2 вийшов все ж важчим за похідний F-16C Block 40. Злітна вага становила 22,1 тонни проти 19,2 тонни. Двигун японського літака становив до 131 кН (одиниця, яка використовується для вимірювання тяги двигунів літаків - УНІАН) проти 127 кН. Також літак мав більший бойовий радіус, а саме 833 км проти 550 км.
"Водночас різниця у технологічному оснащенні на голову вища у F-2, а за деякими елементами американський F-16 зміг наздогнати японський літак лише у версії F-16 Block 60 зі встановленням нової РЛС з АФАР AN/APG-80, який почали постачати у 2003 році", - уточнили у Defense Express.
Крім того, для знищення повітряних цілей до F-2 було інтегровано японські ракети малої дальності ААМ-3 та AAM-5, а також середньої дальності ААМ-4.
Інші цікаві матеріали про військові літаки
Раніше начальник управління комунікацій Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат розповів, як Україна використовує літаки F-16, Mirage та радянські "сушки". За його словами, ворог отримує болючі удари від роботи українських льотчиків.
"F-16 та Mirage - вони стали дуже ефективними засобами протиповітряного бою. Бачимо, як їхній прицільно-навігаційний комплекс дуже ефективно знищує як "Шахеди", так і ракети противника. Є кожен тип ракет, який має винищувач під крилами, для нього є своя ціль. Плюс використовують льотчики авіаційні гармати, під які взагалі не був призначений літак F-16, аби знищувати "Шахеди"", - пояснив Ігнат.
Також пілоти, які пролетіли рекордний час на американському бомбардувальнику B-2, розповіли, як це літати на такій машині. Відомо, що в жовтні 2001 року вони здійснили 44-годинний політ, виконавши одну з перших бомбардувальних місій в Афганістані після трагічних терористичних атак 11 вересня.
Зазначається, що перед вильотом на місію льотчики, які відповідальні за забезпечення пілотів необхідним спорядженням, навіть придбали ліжко для задньої частини літака, на якому можна було лежати.