
Пожежа на угорському нафтопереробному заводі компанії MOL, а також інциденти на НПЗ у Словаччині та Румунії на тлі обмежень на постачання палива в Україну з деяких країн призвели до дефіциту пального та припинення роботи низки українських АЗС. Про це у коментарі УНІАН повідомив засновник групи компаній Prime, паливний експерт Дмитро Льоушкін.
Він зазначив, що паливної кризи в Україні наразі нема, але трейдери, з якими спілкувався експерт, вважають, що ймовірність її настання висока. Однак, це не буде повторенням ситуації 2022 року.
"Сьогодні маємо шторм на ринку. Ціни злетіли. Якщо на початку тижня вартість дизеля в Ізмаїлі була 44 гривні/літр, то сьогодні вже 46. Плюс 5% за три дні. І це без урахування (зростання цін на нафту, -УНІАН). Такими кроками ми дійдемо до гуртової ціни у 50 гривень за літр і будемо говорити про підвищення стели (цін на АЗС, - УНІАН), якщо раптом щось не розвернеться, якісь кораблі не прийдуть з паливом", - зауважив експерт, додаючи, що вартість дизельного палива на АЗС, в разі зростання гуртової ціни дизельного пального, може зрости до 3 гривень/літр, в залежності від мережі.
Також, за його словами, зростатимуть ціни й на бензин.
При цьому він зауважує, що покупцям пропонують сплачувати за паливо, якого ще немає у гуртового продавця. Дмитро Льоушкін додає, що окремі заправки вже припиняють свою роботу. Експерт зазначає:
"Поговорив сьогодні з власником мережі "ОВІС" на Харківщині. Чотири заправки вже стоять без палива. Ситуація загрозлива".
Він додав, що за 2-3 тижні, якщо нічого не робити, "АЗС почнуть зупинятися".
Дмитро Льоушкін пояснив, що Україна імпортує паливо як з Угорщини, так і Словаччини, на території яких знаходяться постраждалі НПЗ, а також Румунії. Він додає, що ускладнюють ситуацію з постачанням палива на внутрішній ринок запровадженні Україною обмеження стосовно імпорту пального з Болгарії та Молдови. Також негативний вплив справили обмеження на постачання з порту Констанца, про які офіційно не оголошувалося, проте, за даними консалтингової компанії А-95, імпорт в Україну дизелю з Румунії різко впав на початку жовтня.
Дмитро Льоушкін додає, що ускладнює ситуацію і запровадження нових американських санкцій проти російських нафтових гігантів "Лукойл" та "Роснефть", адже значна частина компаній намагається уникати співпраці з юридичними особами, які потрапили під американські санкції через ризик потрапити під вторинні санкції. При цьому, як відомо, український ринок і досі залежить від бензину та дизелю, який вироблений з російської нафти та постачається з інших країн.
"Я за те, щоб проти Росії запровадити санкції, однак тепер немає палива", - зауважив експерт, додавши, що слід було передбачити резерв палива на такий випадок.
До того ж, за словами Дмитра Льоушкіна, через бойові дії ускладнилася логістика палива. Експерт констатував:
"У нас можливість вирішити кризу, як це було у 2022 році, відсутня… Куди їхати. Болгарія під санкціями, Румунія під санкціями, Молдова під санкціями, Польщу з Литвою ми і так вибрали, як і Грецію. В Угорщині та Словаччині поки ніякого ресурсу не очікується… Не поїдеш же бензовозами до Туреччини. Знов-таки деякі виробництва там під санкціями".
Все це призводить до дефіциту, який незабаром відчують українські водії.
"На ринку зараз відчувається реальний дефіцит. Оптовики та трейдери кажуть, що без кризи ми вже мабуть не пройдемо… Це не буде те, що було тоді (у 2022 році). Ресурс надходить, хтось якийсь корабель доправить з Ізраїлю, але на всіх не вистачає", - підсумував фахівець, додавши, що від контрактування до постачання дизельного палива з США, в кращому разі мине два місяці.
Інциденти на НПЗ та санкції США проти російських нафтових гігантів
Як повідомляв УНІАН, 20 жовтня сталася пожежа на НПЗ, який належить угорській компанії MOL. За даними ЗМІ, підприємство може тимчасово припинити свою роботу. Також вибух стався на заводі "Лукойл" у Румунії. Водночас представники промислового підрозділу компанії зазначають, що вибух не вплинув на технологічні установки або діяльність НПЗ. Напередодні у Братиславі загорівся інший НПЗ, який належить компанії MOL. Усі заводи працюють переважно на російській нафті.
Це не єдина погана новина для російських нафтовиків. 22 жовтня США запровадили санкції проти російських нафтових гігантів "Лукойл" та "Роснефть". На цьому тлі Індія прискорила відмову від російської нафти.