Експерт зазначає, що незалежні соціологічні опитування часто грішать якістю вибірки

Більшість міжнародних економічних рейтингів грішать істотними помилками та недоліками в методиках розрахунку, що не може не викликати часті питання до їх об'єктивності.

Про це в авторському матеріалі для видання Нова Влада пише кандидат юридичних наук Михайло Пластун. Експерт, як приклад, наводить Чилі, яке в багатьох рейтингах таких як Doing Business, Індекс економічної свободи, Індекс щастя, Індекс сприйняття корупції – демонструє високі показники, які можна порівняти з провідними економіками світу. Однак це жодним чином не поліпшило внутрішньополітичну та економічну ситуацію в Чилі. Як відомо в країні проходять рекордні за чисельністю масові акції протесту з вимогами поліпшення соціальних стандартів і економіки країни.

Багато Індексів ґрунтуються на незалежних соціологічних опитуваннях, які часто грішать якістю вибірки. Михайло Пластун наводить приклад щодо Індексу щастя (World Happiness Report): "Участь в соціологічному дослідженні беруть всього 1000 респондентів у кожній країні: і в мініатюрному Монако, і в величезному Китаї, що не може не спотворювати дані".

Відео дня

Що стосується рейтингу Doing Business, то, на думку експерта, "до так званої об'єктивної частини рейтингу є чимало питань. Наприклад, використовують дані державної статистики, яка не завжди відображає дійсний стан справ в країні. Також для ранжування всієї країни враховують тільки дані, зібрані в найбільш розвиненому бізнес-регіоні (economy's largest business city). Окрім того, рейтинг враховує тільки інформацію про стан справ товариств з обмеженою відповідальністю, залишаючи поза зоною уваги, наприклад, акціонерні компанії або приватні підприємства. Дослідження не враховує економічний стан і структуру фінансової системи країни".

Михайло Пластун резюмує, що "безумовно, повністю міжнародні рейтинги, не можна заперечувати. Вони все ж дають можливість, хоч і не без вад, відстежувати хоча б якусь динаміку змін в країні". Однак експерт рекомендує пам'ятати, що великі інвестори, які хочуть прийти на новий ринок, завжди замовляють власні дослідження. Тому не слід занадто захоплюватися і виносити рейтинги в роль цілковитих "абсолютів", тому що часто вони використовуються як метод маніпуляції цілими країнами: нав'язуючи їм роль аутсайдерів і тим самим стримуючи їх розвиток.