Одразу три антитютюнові законопроекти були розкритиковані на круглому столі Спілки українських підприємців

27 травня Спілка українських підприємців (СУП) провела круглий стіл «Якісне регулювання: пост-ковідна реальність», на якому експерти піддали жорсткій критиці одразу три законопроекти, які суттєво обмежують обіг тютюнових виробів в Україні:  №№ 2813, 4212, 4358. Експерти заявили, що жоден з законів не має аналізу регуляторного впливу, проте вони негативно вплинуть на малий та середній бізнес та стимулюватимуть зростання нелегального ринку і не призведуть до покращення стану здоров’я нації.

“Декілька років тому, перебуваючи у США, я лише на 12-й день побачив першу людину, яка палила на вулиці. Коли я почав розпитувати, як країна ковбоя Мальборо до цього дійшла, то з'ясувалося, що це був довгостроковий - років з 25-ть - процес поступового підвищення податків та пропаганди здорового способу життя. В нас це хочуть зробити за одну мить, проте дурними обмеженнями вони лише сприяють тінізації економіки”, - заявив голова експертної ради Українського аналітичного центру Борис Кушнірук.

Експерт зауважив, що, коли йдеться про бізнес і пандемію, незрозуміло, чому саме в цей момент з'являються нові регуляторні норми, коли важко передбачити, чи виживуть окремі бізнеси взагалі. 

Відео дня

Він зазначив, що у поправках до законопроекту №4212, поданих до другого читання, є заборона на викладку сигарет, “але до нього подано багато інших дурниць, аналіз регуляторного впливу яких, явно ніхто не робив”. 

Цей законопроект був зареєстрований як такий, що мав на меті заборонити рекламу електронних сигарет, а перетворився на законопроект тотальних заборон не тільки для усієї тютюнової галузі, але ще й для медіа.

“Тобто це обмежує можливість повноцінно працювати в країні – компанії не зможуть навіть розмістити оголошення про відкриту вакансію”, - вважає експерт. 

Микола Ганул, голова Національної організації роздрібної торгівлі, повідомив, що протягом року були зареєстровані законопроекти, які суттєво впливають на роздрібну торгівлю, а саме № 2813, №4212 та №4358. 

“Ці проекти несуть руйнівні наслідки. Наприклад, проект №4212 має містити норми про заборону реклами електронних сигарет, але нові правки регулюють торгові відносини, що немає жодного стосунку до реклами. Ризики несе заборона викладки сигарет, коли  їх не можна викладати на вітринах, а замість цього покупцям в точках продажу будуть давати папірець з назвами продуктів. Ще у 2018 році ми робили експеримент, внаслідок чого виручка падає на 50%, і мінімум 30% малого бізнесу закриються внаслідок такого регулювання”, - сказав він. 

“Зараз потрібні дуже виважені та обережні рухи стосовно регулювання. Проте, на жаль, з'являються нові законопроекти про нові обмеження, виконання яких потребують значних витрат, і це несе додаткові ризики до ризиків пандемії.”, - сказав Ганул.

Кушнірук заявив, що в Україні формально існує практика аналізу регуляторного впливу, але не завжди вона застосовується, часто - вибірково. 

“Проте аналіз має робитись до кожного законопроекту. Але, коли йде мова про регулювання, то тут діють за принципом “у п’ятницю з’явились нові регуляції - у понеділок вони вже мають діяти”, - сказав Кушнірук.