Під час війни може здаватись, що про подорожі всі забули. Але це не зовсім так: у країні залишаються чимало родин із дітьми, які потребують відпочинку, зміни обстановки та оздоровлення. Люди, які зберігають джерела доходів, намагаються організувати відпустку за своїм улюбленим маршрутом. Утім, звичайно, що війна зробила свої корективи.

Як змінився ринок туристичних послуг?

В перші тижні війни туристичні поїздки зупинились повністю. Ситуація була нестабільною, багато людей виїжджали за кордон, щоб врятуватись. Утім, поступово стало зрозуміло, що війна триватиме довго, тож потрібно адаптуватись до нових реалій. 

Ближче до літа, яке традиційно є піковим сезоном для подорожей, попит почав знову відновлюватись. Проте, якщо порівнювати нинішні бронювання навіть з обсягом попереднього року (який також був складним через пандемію коронавіруса), то падіння буде колосальним. 

Так, за даними внутрішньої статистики одного з найбільших національних туроператорів, у червні 2022 року тури з України забронювали близько 1440 туристів, а в тому ж місяці 2021 року – понад 95000 мандрівників.

Ближче до літа попит на закордонні подорожі з України почав знову відновлюватись

Якщо говорити про світові дані, то Всесвітня туристична організація прогнозує втрати понад 14 мільярдів доларів США у 2022 році – саме стільки приносили світовій економіці російські та українські туристи, які тепер не будуть подорожувати. 

Такі цифри демонструють загальний стан справ у галузі. В майбутньому на нас, звичайно, чекає відновлення, але щодо виїзного туризму з України, то багато чого буде залежати від швидкості відновлення економіки після війни. 

Крім того, є й додаткові фактори негативного впливу війни. Європейська туристична комісія, яка провела дослідження настроїв подорожувальників, дійшла висновків, що 19% опитаних китайських і 41% японських мандрівників не готові подорожувати до країн ЄС через агресію рф.

Хто і як бронює тури?

Чоловіки призовного віку, за невеликими виключеннями, наразі не можуть виїжджати з України, тому основна аудиторія турів – жінки та діти. Це та частина громадян, які не виїжджали для постійного проживання за кордон, бо зберегли роботу й, відповідно, мають потребу відправитись у відпустку. 

При цьому час бронювання залишається звичним для останніх років – більшість турів бронюють за 2–3 тижні до подорожі. Заздалегідь через об’єктивні побоювання майже ніхто не планує відпочинок, хоча всі умови щодо низьких цін на ранні бронювання зберігаються. 

Куди українці їдуть найчастіше?

Враховуючи заборону на закордонні подорожі для більшості українських чоловіків, якщо хтось має змогу виїхати у відпустку усією родиною, то вони обирають відпочинок в Україні.

Враховуючи кризу в економіці загалом та в туристичній галузі зокрема, ціни на відпочинок всередині країни істотно не піднялися порівняно з минулим роком, та й пропозицій вистачає.

Чоловіки призовного віку наразі не можуть виїжджати з України, тому основна аудиторія турів – жінки та діти

Тим не менше, відпустка всередині країни наразі має свої недоліки, головний з яких – щодо безпеки. Адже, на жаль, зараз в жодній з точок в Україні не можна почуватися у повній безпеці, але ж хочеться трохи перепочити від постійних загроз ракетних ударів та повітряних тривог. В першу чергу це стосується сімей з дітьми, які, з можливості, розглядають варіанти відпочинку за кордоном.

Наразі трійка лідерів серед закордонних напрямків виглядає наступним чином:

  • Автобусні рейси в Туреччину
  • Авіатури з Кишинева в Туреччину та Єгипет
  • Автобусні тури в Чорногорію

Як поїхати на відпочинок?

Зупинка авіаперевезень стала одним із критичних факторів для галузі. При цьому важливо пам’ятати, що проблеми почались ще до повномасштабного вторгнення – коли спочатку західні авіакомпанії припинили рейси, а потім міжнародні авіаційні страховики не захотіли страхувати літаки в повітряному просторі України. 

Наразі туроператори прагнуть компенсувати закрите небо поїздками на автобусах із регіонів, що знаходяться на відстані від бойових дій. Найчастіше пропонують два варіанти вирішення питання: автобусні тури з українських міст та авіатури з найближчих аеропортів країн-сусідів. Одна з таких локацій – сусідній Кишинів. Звідти, наприклад, рейси виконуються до Туреччини, Чорногорії, Єгипту, Греції (острів Крит). При цьому туроператори зараз також організовують трансфери до столиці Молдови з Києва, Житомира, Вінниці, Одеси, Дніпра, Кропивницького та деяких інших міст.

Автобусні тури, як правило, доступні до Болгарії, Туреччини й Чорногорії. Виїзди організовані з багатьох крупних міст: Києва, Білої Церкви, Умані, Одеси, Ізмаїла, Львова, Івано-Франківська, Чернівців, Коломиї, Житомира, Вінниці, Хмельницького, Кам’янця-Подільського. Більш рідкісний варіант – автобусний тур до Греції. Такі наразі доступні зі столиці України. 

Наразі туроператори прагнуть компенсувати закрите небо поїздками на автобусах

Цікавий факт – за даними Державного агентства розвитку туризму (ДАРТ), протягом першого півріччя 2022 року зафіксований значний приріст доходу туристичних агентств.  ДАРТ наголошує, що турагенції сплатили до держбюджету на 85% коштів більше, ніж за аналогічний період у 2021 році. Утім, в самій же агенції вказують, що це пов’язано з результатами перших довоєнних місяців року, коли галузь лише почала післяковідне відновлення. 

Як змінилась вартість турів?

У 2021 році середній автобусний тур коштував 16520 грн (для двох дорослих за 7 ночей з урахуванням сніданків) – цього року вартість аналогічної подорожі стартує від 16000 грн. Утім, середній чек збільшився істотно – українці частіше обирають більш тривалі тури від 14 днів, а така подорож коштує від 37450 грн.  Слід додати, що минулого року автобусні тури були доступні лише в Болгарію, але цього також можна поїхати у більш дорожчі Туреччину та Чорногорію. 

Крім того, поступово на галузь впливають й інші чинники. Оскільки основні туристичні локації або безпосередньо знаходяться в зоні євро, або партнери ведуть розрахунки в доларах, то вартість напряму залежить від коливань курсу. Ще один фактор для автобусних турів – зростання цін на пальне. Відповідно, через бойові дії й удар, нанесений економіці України, ціна турів може збільшуватись.

Які подальші перспективи галузі?

Під час війни доволі складно робити довготривалі прогнози – багато факторів залишаються невідомими. З одного боку, сильні руйнування інфраструктури, житлового фонду, підприємств, що впливає на рівень життя громадян. З іншого – медійна зацікавленість в Україні, яка може бути конвертована в туристичний бренд після війни. 

Таким чином, після нашої перемоги скоріше відновиться в’їзний туризм. Принаймні, передумови для цього є, хоча й існує потреба в якісних маркетингових кампаніях у різних країнах для заохочення іноземців відвідати нашу країну. Щодо виїзного туризму, то тут головний фактор – швидкість відновлення економіки та відбудови аеропортів. У будь-якому випадку, туризм буде розвиватись, адже бажання людей подорожувати зберігаються навіть у найскладніших обставинах. 

Катерина Артюх, Owner representative Join UP!