
F-35 - один із найпередовіших у світі - винищувач п'ятого покоління. Він оснащений безліччю сучасних технологій і розроблений з акцентом на таку важливу для сучасних ВПС малопомітність (так званий, "стелс").
F-35 також є одним із найбільш експортованих американських винищувачів: в експлуатації перебувають понад 1000 літаків у різних країнах. Загалом існує три основні варіанти F-35: F-35A, F-35B і - не дивно - F-35C, пише SlashGear.
І особливу увагу потрібно приділити саме варіанту F-35A, а конкретніше - про винищувачі F-35A Королівських військово-повітряних сил Норвегії (RNoAF), адже вони відрізняються від інших винищувачів цієї моделі.
Що відрізняє норвезькі F-35 від інших
Відмінність полягає в дивному виступі на спині літака. Він розташований між вертикальними стабілізаторами і виглядає так, ніби в ньому можуть знаходитися додаткові сенсори або обладнання для радіоелектронної боротьби.
Однак насправді це зовсім не просунута електроніка. Єдине призначення цієї особливості - допомогти пілотам F-35A справлятися з суворими кліматичними умовами Норвегії. "Горб" - це знімний контейнер, в якому знаходиться гальмівний парашут. Він дає змогу літаку швидко сповільнюватися під час посадки на короткі та слизькі злітно-посадкові смуги, типові для арктичних районів.
Як працює цей гальмівний парашут
На перший погляд відрізнити F-35A з контейнером від стандартної версії не так просто. Контейнер встановлений між стабілізаторами і сконструйований так, щоб зберігати загальну малопомітність літака. Крім того, він модульний, тобто його можна швидко встановити або зняти без особливих складнощів.
Механіка гальмівного парашута проста: він створює додатковий аеродинамічний опір, який допомагає сповільнити літак - на додаток до звичайних гальм та інших сповільнювачів. Подібні системи застосовувалися і раніше, наприклад, на F-4, F-16, розвіднику SR-71, космічному шатлі і навіть на цивільному Ту-144.
Парашут має бути досить міцним, щоб справлятися з вагою F-35, максимальна злітна маса якого - близько 32 000 кг. Тому він виготовлений із кевлара. У системі F-35A ВПС Норвегії парашут випускається пілотом за допомогою перемикача зліва від приладової панелі.
Тим же перемикачем парашут від'єднується після зупинки літака. Крім уповільнення, парашут допомагає пілоту зберігати контроль над літаком під час посадки на обледенілу смугу.
Однак спочатку все було не так гладко
Гальмівний парашут - досить проста і добре перевірена технологія. Початкові вимоги ВПС Норвегії передбачали, що парашутна система відмовлятиме не частіше ніж один раз на 10 000 застосувань.
Однак згодом виявилося, що система не відповідає вимогам. Хоча точні дані про фактичну частоту відмов досі не розголошувалися.
Це зажадало доопрацювань, зокрема змін у конструкції укладального мішка і малого парашута, який витягує основний купол із контейнера.
Виправлення планували впровадити 2020 року, але офіційного підтвердження про остаточне вирішення проблеми досі немає. Проте Норвегія не зупинилася: країна стала першою серед союзників, яка завершила закупівлю F-35A, отримавши останній літак у 2024 році.
Інші новини про західні винищувачі
Раніше УНІАН повідомляв, що було розкрито вражаючі характеристики американського винищувача шостого покоління F-47. Максимальна швидкість F-47 перевищуватиме 2 Махи, тобто, перевищуватиме 2450 км/год. Він отримає поліпшену технологію стелс, яка буде істотно перевершувати рішення, використані на F-35 і F-22 Raptor.
Крім того, Трамп хоче створити винищувач F-55 з двома двигунами. Фахівці намагаються з'ясувати, чи правда, що США працюють над радикальною модернізацією F-35.