Фото ua.depositphotos.com

Частина санкцій, ухвалених РНБО, не були підтримані в США та ЄС через підозри у непрозорості та корупційності санкційного процесу в Україні та "незалежності" санкцій від судової влади.

Про це йдеться у статті американського видання The Hill старшого наукового співробітника Atlantic Council Стівена Бланка, якого цитує у своїй колонці на "Економічній правді" директор Інституту світової політики Євген Магда.

За його словами, у своїй колонці Бланк аналізує небезпеку корупції в системі державного управління України і доходить висновку, що корупція знесилює Україну як учасника війни. Серед корупційних кейсів Бланк називає і санкції, які Україна запроваджує проти компаній та окремих осіб.

Відео дня

За словами Євгена Магди, тема санкцій, які Бланк називає "наріжним каменем економічної війни", займає значну частину статті експерта. Визнаючи здобутки, яких досягла у санкційному процесі Міжнародна експертна група Єрмака-Макфола", вчений зазначає, що в Україні ці санкції "незалежні від судової системи" і мають ознаки корупції.

"Виконання санкцій має бути захищене від корупції та впливу. Якщо Україна помилково накладає санкції на вітчизняні чи іноземні компанії, вона повинна забезпечити чіткий і легітимний процес оскарження, дотримуючись принципу верховенства права. Це одна з головних відмінностей між українським і західним санкційними режимами, яка чекає на гармонізацію. Якщо зловживання санкціями у воєнний час поширюється і стає приводом для зведення рахунків або підриву ділової конкуренції, від цього не виграє ні Україна, ні Захід. Це на користь Росії", - цитує Євген Магда американського експерта.

Український політолог підкреслює, що Бланк протиставляє українські санкції західним: останні, як правило, базуються на прозорих критеріях, тоді як режим санкцій в Україні є непрозорим, а судовий контроль відсутній. Відповідно, партнери України в США та Європі не знають, як ставитися до зростаючої кількості компаній в Україні та інших країнах, які стверджують, що Київ несправедливо наклав на них санкції.

Політолог зазначив, що у своїй статті Бланк прямо закликає захистити санкційний процес від корупції, стороннього впливу та мати запобіжники на випадок помилок.

"Великою спокусою є використання санкцій для знищення конкурентів або особистої помсти. Подібне траплялося не раз у новітній українській історії. І, звісно, про це добре відомо у Вашингтоні", - підкреслює Магда.

Посилаючись на Стівена Бланка, директор Інституту політики вважає, що недоліки санкційного процесу в Україні можна вирішити за допомогою більш тісної міжвідомчої співпраці всередині України та багатосторонніх консультацій і співробітництва, що забезпечить прозорість і синхронізацію санкцій. Лише за таких умов можлива майбутня відбудова України та її інтеграція із західними інституціями. 

За словами Євгена Магди, під час війни є спокуса за допомогою санкцій "приглушити критику на адресу друзів і союзників і виправдати помилки як прийнятну побічну шкоду". Проте це ослаблює державу та її економіку.

"Тривалі війни перетворюються на перегони між перемогою на фронті та крахом вдома. Росія неодноразово програвала ці перегони. У цій конкуренції менш корумпована держава є більш стійкою. Посилення спроможності України протистояти Росії та врешті-решт інтегруватися із Заходом - це шлях до перемоги. Важко з цим не погодитися. Очевидним є і те, що часу для модернізації санкційного механізму в Україні небагато", - резюмує Євген Магда.