
Відмова РФ від ремонту свого єдиного авіаносного ракетного крейсера "Адмірал Кузнєцов" - яскравий приклад деградації російського кораблебудування. Про це йдеться у публікації військового-політичного оглядача Олександра Коваленко на OBOZ.UA. Аналітик зазначає, що відмові від ремонту цього корабля передувала низка знакових подій.
Наприклад, на його думку, показовою є історія атомного ракетного крейсера "Адмірал Нахімов", який був відправлений на ремонт і модернізацію у 1997 році, та досі через це знаходиться на підприємстві "Севмаш". Тобто, як підкреслює Коваленко, з "Адміралом Нахімовим" встановлено абсолютний світовий рекорд за тривалістю – майже 30 років в ремонті.
"Це приклад деградації технологічних процесів у Росії протягом десятиліть, що не давало змоги в перспективі як будувати, так і проводити ремонт бойових кораблів водотоннажністю понад 10 тисяч тонн. Саме тому, коли "Адмірал Кузнєцов" водотоннажністю 60 тисяч тонн відправили на ремонт, у мене виникли підозри, що єдиний у Росії ТАВКР перетвориться на ремонтний довгобуд…", - пояснив оглядач.
"Адмірал Кузнєцов", зазначає експерт, відправили на ремонт у 2017 році після першого бойового походу в Сирію, під час якого через неякісну злітно-посадкову смугу було знищено два палубні винищувачі Су-33 і МіГ-29К. Вже через рік сталася аварія, яка призвела до затоплення єдиного в Росії плавучого доку ПД-50 та додаткових пошкоджень на борту крейсера. Після цього його було відправлено на 35-й судноремонтний завод, де для такого великого корабля не було жодного сухого доку. Тому була потрібна реконструкція й, відповідно, кошти. За даними Коваленка, спочатку на ремонт "Адмірала Кузнєцова" планували бюджет у 65 млрд рублів, а реконструкція доків - у Мурманську обходилася у 23 млрд рублів.
"Але 12 грудня 2019 року на ТАВКР сталася пожежа в 1-му енерговідсіку. Її вдалося загасити лише вранці 13 грудня, оскільки охоплена вогнем площа перевищувала 500 квадратних метрів. Тоді загинуло двоє людей, а кораблю завдано збитків у 500 млн рублів. У підсумку вже у 2019 році загальна сума ремонту становила 95 млрд рублів...", - розповів оглядач.
За його даними, ремонт корабля проходив за посередництва й постачання обладнання низки іноземних компаній, в тому числі в обхід санкцій, які з часом обходити стало ризиковано.
У результаті ремонт впав у забуття, та 25 липня 2025 року, напередодні дня ВМФ РФ, глава ВТБ і голова ради директорів "Об'єднаної суднобудівної корпорації" Андрій Костін заявив, що крейсер можуть продати або утилізувати.
"Адмірал Кузнєцов" – яскравий приклад деградації російського кораблебудування. Деградації, коли країна, яка вважає себе великою морською наддержавою і хвалиться проєктами й макетами авіаносців водотоннажністю до 100 тисяч тонн, не здатна відремонтувати вже побудований корабель", - наголошує оглядач.
Вирішується доля "Адмірала Кузнєцова"
Нагадаємо, Міноборони РФ може відмовитися від ремонту свого єдиного авіаносного крейсера "Адмірал Кузнєцов". Російський Військово-морський флот та "Об'єднана суднобудівна корпорація" повинні вирішити долю корабля найближчим часом. Йдеться, що він нібито "морально і фізично застарілий" та його можуть відправити на брухт.