
Документально підтверджених випадків збиття гелікоптером винищувача немає, проте технічно це можливо за умови раптовості і вдалого застосування ракети чи гармати, і це показали військові навчання, проведені в 1970-х роках у США, пише SlashGear.
Видання зауважує, що гелікоптери використовуються у військових операціях майже стільки ж, скільки й існують. Завдяки своїй маневровості вони докорінно змінили спосіб висадки й евакуації військ із ворожих територій. Крім того, вони неодноразово доводили, що є ефективними ударними літальними апаратами.
Здебільшого, коли гелікоптер позначений як "ударний", це означає, що він має здатність уражати цілі на землі. Протягом десятиліть це було так, і гелікоптери регулярно знищують транспортні засоби та іншу військову техніку, зазначається у статті.
Однак у небі гелікоптери перебувають не самі: у повітряному просторі можуть діяти й винищувачі противника. Багато сучасних військових гелікоптерів, попри все, оснащуються авіаційними ракетами класу "повітря–повітря", наприклад AIM-9 Sidewinder. Та вони призначені переважно не для винищувачів, а для оборони від інших гелікоптерів. Адже збити швидкісний літак відносно повільному гелікоптеру надзвичайно складно, йдеться у статті.
Видання наголошує, що немає підтверджених випадків, коли гелікоптер запускав ракету по винищувачу і збивав його, хоч існують неперевірені повідомлення про такі епізоди під час затяжної ірано-іракської війни. Проте технічно пілоти гелікоптерів мають таку можливість.
Навчання, проведені в 1970-х роках, показали дивовижні результати
Перед початком ірано-іракської війни у 1980 році ВПС США та армія США провели спільні навчання, під час яких перевіряли теоретичну здатність гелікоптера збивати винищувач. Спільні навчання з контрнаступального вертольота (J-CATCH) були одними з перших таких навчань. Вони частково проводилися у відповідь на введення в експлуатацію вертольота Мі-24 Hind.
Навчання відбувалися в кілька фаз, а на третьому етапі вертольоти випробовувалися проти таких літаків, як F-4 Phantom II, A-7 Corsair II, A-10 Thunderbolt II та швидкохідний винищувач F-15 Eagle. Під час програми ці літаки були атаковані вертольотами з такою люттю, що було досягнуто співвідношення знищень 5 до 1 за допомогою гармат порівняно з літаками з фіксованим крилом.
Як пояснив колишній пілот Cobra армії США Нік Лаппос, AH-1 Cobra був особливо здатний збивати літаки з фіксованим крилом.
"Добре оснащений ударний гелікоптер, яким керує навчений екіпаж, переможе більшість винищувачів у повітряному бою 1 на 1, якщо винищувач буде достатньо нерозумним і спуститься та спробує вступити в бій", - сказав він.
У багатьох сутичках під час навчань J-CATCH пілоти ВПС навіть не усвідомлювали, що їх "збили", доки не ставало надто пізно. Навчання довели, що гелікоптери не лише здатні збивати винищувачі, але й неймовірно вправні в цьому.
Непідтверджені заяви про ірано-іракську війну
Хоча підтверджених випадків збиття винищувача гелікоптером не було, існують історії про п'ять таких випадків, що сталися у ХХ столітті. У книзі Ентоні Г. Вільямса та Еммануеля Гастіна "Літаючі гармати сучасної епохи" зазначається, що армійська авіація Ісламської Республіки Іран збила три МіГ-21, один Су-20 та один МіГ-23 в окремих боях. За словами Вільямса та Гастіна, всі ці атаки були здійснені ударним гелікоптером Bell AH-1J SuperCobra, який в основному використовувався всередині країни Корпусом морської піхоти США.
Збиття МіГ-23, писали вони, було спільною перемогою AH-1J та іншого невказаного літака. У кожному випадку зброєю, яка використовувалася для збиття винищувача, була 20-мм електрична гармата M197 гелікоптера. Це твердження повторюється на деяких інших неофіційних веб-сайтах та форумах. Однак, окрім книги, яка не посилається на пряме джерело інформації, немає жодного підтвердження.
Таким чином, до цих заяв слід ставитися з певною долею скептицизму. Тим не менш, теоретично гелікоптер здатний збити винищувач завдяки елементу несподіванки та влучному запуску ракети класу "повітря-повітря" або натисканню на спусковий гачок гармати. Зрештою, гелікоптери найкраще використовувати для наземних наступальних ударів, хоча вони також успішно збивають інші гелікоптери.
Раніше УНІАН писав, чому пілотам винищувачів потрібно носити маски. Виявляється, вони не тільки подають кисень, але виконують і інші важливі функції. Так, у маску вбудовані засоби зв'язку, що дають змогу говорити в радіоефірі, не знімаючи її. Також деякі моделі оснащені спеціальним мовним перемикачем для ввімкнення лампи, щоб пілот міг щось записати або читати карту вночі, не вмикаючи підсвічування кабіни.