Разом з отриманим за кордоном тимчасовим прихистком мільйони українців отримали і право на соціальні грошові виплати від місцевих органів влади. Для багатьох людей, які втратили в Україні і житло, і роботу, така фінансова допомога стала чи не єдиним джерелом існування. Тим страшніше звучить питання про необхідність сплати податків з таких "доходів".

На жаль, доводиться констатувати, що положення чинного податкового законодавства дійсно вказують на те, що отримані від іноземних урядів грошові кошти українські біженці мають задекларувати (декларацію щодо отриманих у 2022 році грошових коштів необхідно подати до 1 травня 2023 року) та сплатити податок на доходи фізичних осіб у розмірі 18% і військовий збір у розмірі 1,5% (податок і збір щодо отриманих у 2022 році грошових коштів слід сплатити до 1 серпня 2023 року).

Звичайно, виникає питання, яким чином податкові органи України дізнаються про отримання українськими громадянами грошових коштів від закордонних урядів? Особливо, якщо такі виплати здійснюються в готівковому вигляді (іноді це так).

Відео дня

Виникає питання, яким чином податкові органи України дізнаються про отримання українськими громадянами грошових коштів від закордонних урядів? Особливо, якщо такі виплати здійснюються в готівковому вигляді

Ефективним інструментом міг би стати автоматичний обмін податковою інформацією з іншими країнами. Суть цього механізму полягає в тому, що іноземні банки, за результатами року, передають українським податковим органам інформацію про банківські рахунки резидентів України та про їх стан. Однак, за прогнозами Міністерства фінансів України, такий механізм запрацює в Україні лише у 2024 році (тобто може відбутися обмін інформацією за 2023 рік). Окрім того, він все ж не розв’язує питання щодо готівкових виплат.

Таким чином, наразі, щоб достовірно визначити коло громадян України, які отримали відповідні виплати та суму таких виплат, податковим органам, очевидно, потрібно робити відповідні запити до іноземних держав щодо осіб, які отримали тимчасовий прихисток, та отримані ними виплати. Враховуючи кількість переміщених осіб, обсяги такої роботи та інформації є надзвичайно великими, а тому зовсім не факт, що українські податківці будуть вдаватимуться до таких заходів. Та й не виключено, що у європейських країнах така інформація не зберігається централізовано, тож розраховувати на повноцінне її надання не варто.

Люди, які втратили в Україні ледь не усе, згідно з чинним законодавством мають декларувати та сплачувати податки з грошових коштів, наданих у якості допомоги іноземними державами, в той час як, по суті, аналогічні виплати від України не оподатковуються

Тож ситуація з оподаткуванням фінансової допомоги, отриманої за кордоном, виглядає доволі абсурдно.

Крім того, в цьому контексті цікаво виглядають паралелі з грошовими виплатами (6500 грн), які свого часу через програму "єПідтримка" отримували громадяни України, зокрема ті, які працювали на територіях, де велися активні бойові дії. Адже, стосовно виплат по програмі "єПідтримка", Державна податкова служба України роз’яснювала, що такі виплати не оподатковуються податком на доходи фізичних осіб та військовим збором.

Тобто, ще раз: люди, які втратили в Україні ледь не усе, згідно з чинним законодавством мають декларувати та сплачувати податки з грошових коштів, наданих у якості допомоги іноземними державами, в той час як, по суті, аналогічні виплати від України не оподатковуються.

Саме абсурдність такої ситуації дає надію, що до кінця року вона буде розв’язана шляхом внесення відповідних змін до податкового законодавства.

Станіслав Карпов, адвокат, співкерівник практики податкових спорів ADERHABER