Втрата доходу від реклами з прийняттям Закону означає Закриття певних медіа / REUTERS

Українська асоціація медіа бізнесу, що об'єднує 56 видавничих компаній з усієї України, які видають понад 250 друкованих та понад 350 цифрових медіа, звернулася у відкритому листі до голови Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики Микити Потураєва з проханням про підтримку та врахування пропозицій і зауважень українських видавців до Проекту Закону № 4212 Про внесення змін до статті 22 Закону "Про рекламу" щодо реклами електронних сигарет та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Нагадаємо, до законопроекту подано велику кількість правок, які передбачають заборону на рекламу та комунікацію тютюну та алкоголю у всіх видах медіа.

"Шановний Микита Русланович! Видавнича спільнота України дуже стурбована змістом поданих поправок до цього законопроекту і оцінює потенційну шкоду для видавців друкованих та цифрових газет та журналів як 10% від сьогоднішніх загальних обсягів реклами. Наша оцінка співпадає з негативними очікуваннями експертів Всеукраїнської Рекламної Коаліції, які оцінюють, що після запровадження заборон загальний обсяг рекламного ринку України скоротиться на 10-15%", - йдеться в листі президента громадської спілки "Українська асоціація медіа бізнесу" Олексія Погорєлова.

Відео дня

Він звернув увагу на несвоєчасність таких заборон – з особливим акцентом на непорівнянні шкоди, яку вони завдадуть одночасно деяким галузям у порівнянні з можливою, але не доведеною вигодою для суспільства.

Читайте такожСпілка журналістів розкритикувала поправки, що забороняють рекламу сигарет і алкоголю"Ми наполягаємо, що у непрості часи, коли економіка України потерпає від одночасної дії криз, спричинених (1) війною з Росією та анексією територій, (2) економічними наслідками боротьби з пандемією COVID-19, а друковані медіа додатково (3) наслідками реформування «Укрпошти» у вигляді подорожчання доставки преси та погіршення якості цієї послуги поштового монополіста, втрата кожної гривні доходу означає закриття певних медіа. Негативні очікування посилюються прийдешнім переходом видання преси на українську мову, що очікувано призведе до зменшення продажів преси", - зазначає автор.

Погорєлов від імені представників бізнесу також попросить Потураєва взяти до уваги, що в умовах одночасної дії кількох економічних криз, дуже багато медіа, особливо в регіонах, опинилися на межі виживання:

"За оцінками Національної Спілки Журналістів України, 86% редакцій українських медіа за останній рік суттєво втратили свої рекламні доходи. Тому кожне закриття незалежного медіа, а особливо місцевого – це зменшення кількості джерел перевіреної інформації для мешканців, а відтак послаблення позицій України в захисті свого інформаційного простору в часи активної інформаційної війни"

Президент "Української Асоціації медіа бізнесу" особливо підкреслює, що в багатьох розвинених країнах, де, як і в Україні, існують обмеження на рекламу тютюну, не була введена повна заборона на всі види спілкування і реклами цих продуктів.

  • у США тютюнові вироби дозволяється демонструвати в місцях продажу, а рекламувати - в місцях продажу, у друкованих медіа, в Інтернеті та у прямій комунікації зі споживачем (наприклад, у листах електронною чи традиційною поштою, у розмовах віч-на-віч), хоча й з певними обмеженнями;
  • у Швейцарії, одній з найрозвиненіших країн світу, тютюнові вироби дозволяється демонструвати в місцях продажу, рекламувати в місцях продажу, комунікувати у друкованому вигляді, поширювати інформацію про них в Інтернеті (з певними обмеженнями) і навіть на білбордах (у 10 кантонах країни);
  • в Японії, іншій провідній економіці світу, тютюнові вироби дозволяється демонструвати у торгових точках, рекламувати на білбордах (з обмеженнями) та у безпосередньому спілкуванні зі споживачами;
  • у Німеччині тютюнові вироби можна представляти і рекламувати на торгових точках, та поширювати про них інформацію під час прямого спілкування зі споживачами;
  • у Чеській Республіці тютюнові вироби дозволяється виставляти в місцях продажу, і також дозволяється пряме спілкування зі споживачами.

"Саме тому, шановний Микито Руслановичу, цим листом ми звертаємо Вашу увагу та просимо вжити заходів для мінімізації ризиків, які виникають після ухвалення правок до законопроекту №4212. Пропозиція видавців, об’єднаних в Українську Асоціацію Медіа Бізнесу (УАМБ) – встановити мораторій на зміни до законодавства про рекламу та про медіа на період карантинних обмежень, викликаних боротьбою з пандемією COVID-19.

Читайте такожІніціатива "слуг народу" позбавить українські ЗМІ одного з останніх прозорих джерел доходів-експертУкраїнська Асоціація Медіа Бізнесу підтримує зусилля, спрямовані на збереження здоров’я нації та на підвищення якості професійних українських медіа, і просить Комітет ВРУ з питань гуманітарної та інформаційної політики не схвалювати запропоновані поправки до законопроекту №4212 та залучати представників УАМБ до обговорення рішень, які суттєво впливають на діяльність видавничих компаній в Україні.

Сподіваємося на Ваше розуміння та підтримку", - резюмує голова "Української Асоціація медіа бізнесу".

Що передбачають правки в законопроект Про рекламу:

  • Заборону на будь-яку згадку про алкоголь і будь тютюнової продукції в мережі;
  • Заборону для виробників на поштову та sms-розсилку про свою продукцію;
  • Тютюновим компаніям заборонять співпрацювати з громадськими організаціями і ставати спонсорами будь-яких заходів;
  • Також тютюнові компанії не зможуть проводити благодійні акції;
  • Заборона на контракти з ресторанами, барами, торговими мережами, ЗМІ;
  • Спонсорування теле - і радіо-передач;
  • Заборону видимого розміщення тютюнових виробів у місцях роздрібної торгівлі.

Всього таких правок пропонується близько трьохсот.