У НБУ заявили , що колектори порушують права українців / Ілюстрація REUTERS

У липні Національний банк отримав 535 скарг громадян на дії колекторів.

Про це повідомляє прес-служба регулятора.

Читайте такожНацбанк хоче взяти під контроль роботу колекторів

Відео дня

Дзвінки та загрози

"Дві головні проблеми, з якими стикаються клієнти: колектори телефонують боржнику з погрозами та колектори контактують з родичами або сусідами боржника, які не мають жодного відношення до кредиту. Тому громадяни звертаються до Національного банку з проханнями роз'яснити, чи законно діють колектори і як захистити себе в разі погроз або нав'язливих дзвінків", - йдеться в повідомленні.

"Якщо ви особисто не давали дозвіл на використання вашого телефону, фінансова компанія і колектори порушують законодавство. Якщо вам надходять дзвінки або листи по кредиту, який ви не брали та по якому не виступали поручителем, можна говорити про порушення Закону України "Про захист персональних даних". Номер телефону людини та її домашня адреса - це конфіденційні дані. Фінансова компанія та колектор не мають права на їх обробку без згоди власника", - додали в НБУ.

Зазначається, що якщо колектор загрожує, він також порушує законодавство.

Погрози, цілодобові дзвінки боржнику та членам сім'ї, використання лайливих слів у повідомленнях, поширення образливих фотоколажів тощо - це порушення низки статей Конституції України (статті 3, 21, 22 та 32), Цивільного кодексу України (статті 3, 291, 301, 302 та 308), Кримінального кодексу України (стаття 182).

Обман з боку колекторів

"Якщо колектор погрожує примусово стягнути борг - це обман. Лише органи державної виконавчої служби та приватні виконавці мають законодавчі підстави примусово стягувати заборгованість, дотримуючись офіційних процедур. Колекторські компанії можуть тільки інформувати боржника або поручителя про наявність боргу", - підкреслюють в НБУ.

Що робити?

Потрібно дізнатися назву колекторської компанії, представники якої телефонують.

"Якщо кредит ніяк вас не стосується, варто пояснити ситуацію і попросити припинити дзвінки. Якщо вам продовжують дзвонити по кредиту, який вас не стосується, зверніться з письмовою скаргою до керівництва колекторської компанії, а також в контакт-центр НБУ за телефоном 0 800 505 240. Також варто звернутися до Уповноваженого ВРУ з прав людини або до суду. Адже саме вони контролюють дотримання законодавства "Про захист персональних даних". По-третє, якщо колектори погрожують, потрібно обов'язково звернутися до правоохоронних органів", - йдеться в повідомленні.

Що зміниться

Відзначається, що НБУ приєднався до розробки законопроекту, над яким працює профільний Комітет Верховної Ради, який має чітко визначити правила роботи колекторів, заборонити неетичну поведінку і встановити санкції за порушення.

Серед головних змін, пропонуються:

банки та фінансові компанії ще на етапі підписання договору мають попереджати клієнта про залучення колектора в разі прострочення по кредиту;

колектори будуть зобов'язані дотримуватися вимог етичної поведінки;

Національний банк вестиме Реєстр колекторів;

банки та фінансові компанії будуть контролювати поведінку залучених ними колекторів, а також будуть зобов'язані повідомляти НБУ про укладені угоди з колекторами.

Захист від колекторів

25 серпня 2020 року Нацбанк України заявив про те, що планує створити Реєстр колекторських компаній і оновити підходи до регулювання роботи цього бізнесу в Україні.

У грудні 2019 року Верховна Рада України прийняла в першому читанні законопроект про введення механізму захисту прав і законних інтересів боржників від недобросовісних дій суб'єктів колекторської діяльності.

Законопроект №2133 "Про захист прав і законних інтересів боржників при здійсненні колекторської діяльності" був зареєстрований в Раді 12 вересня 2019 року.