Вчені в кістках людини виявили кровоносні судини / фото naked-science

Вчені з Університету Дуйсбург-Ессена в Німеччині шляхом пари експериментів встановили, що в кістках мишей і людини є безліч крихітних і раніше невідомих кровоносних судин.

За запевненням імунолога Матіаса Гюнцера, який керував дослідженням, ніхто не очікував, що в XXI столітті можливо відкрити центральну анатомічну структуру, яка не описана в підручниках. Робота опублікована в журналі Nature Metabolism, витримки наводить Naked Science.

Саме відкриття сталося випадково. Гюнцер вивчав флуоресцентно пофарбовані клітини крові у мишей, коли помітив, як вони проходять через тверду кістку. Він почав пошуки інформації про цей феномен, але не знайшов пояснень у жодному з довідників. Тоді вчений вирішив з'ясувати причину.

Читайте такожНазвано спосіб, як ходити на підборах без болю

Разом з колегами він приступив до дослідження. Вони скористалися речовиною під назвою етилциннамат, щоб зробити кістки мишей прозорими. Потім, об'єднавши флуоресцентну мікроскопію з рентгенівською, фахівці виявили сотні маленьких судин, що проходять через кортикальний шар. Вони визначили, що в кістці гомілки мишей міститься більше тисячі таких судин. Через них проходить 80 відсотків артеріальної крові і 59 відсотків венозної. Автори назвали їх транскортикальними судинами.

У подальшому дослідники захотіли з'ясувати, чи є такі ж судини у людини. За допомогою магнітно-резонансної томографії (МРТ) вони сканували ногу Матіаса Гюнцера. На знімках вчені помітили в кістки крихітні отвори, як і в мишей, і вважали їх доказом наявності транскортикальних судин у людини. Крім того, їхню присутність побічно підтверджує медична техніка внутрішньокісткового вливання, яка тривалий час використовувалася польовими лікарями для швидкого відновлення солдатів.

Сам Матіас Гюнцер так висловився про відкриття: "Ми знайшли кровоносні судини там, де і не підозрювали знайти. Це божевілля, що ще залишаються такі речі, яких ми не знаємо про людську анатомію".

false

Раніше міжнародна група вчених під керівництвом співробітників Університету Британської Колумбії (Канада) виростила в лабораторії систему людських кровоносних судин, що імітує структуру і функції справжніх. Вчені називають це проривом в галузі лікування діабету.