Щоб врятувати українську металургію, необхідно стримати зростання залізничних тарифів, вважають аналітики  / фото ua.depositphotos.com

У 2023 році ситуація у гірничо-металургійному комплексі продовжує погіршуватися. За перше півріччя виробництво залізорудної сировини на рівні підприємств скоротилося на 30-50% р./р, а гірничо-збагачувальні комбінати працюють в середньому на 30-40% від потужності.

Щоб врятувати галузь, необхідно нарощувати обсяги експорту нашим новим морським коридором, забезпечити збільшення внутрішнього попиту на сталь, а також стримувати тарифи на вантажні перевезення залізницею від подальшого зростання. Про це йдеться в аналітиці на сайті ГМК Центру.

Як зазначили експерти Центру, скорочення виробництва у ГМК негативно впливає на експорт та податкові надходження до державного бюджету: держава очікує надходження $95 млн у вигляді рентних платежів за видобуток залізної руди, що на 65% менше, ніж у 2022 р. Таке падіння викликане багатьма факторами – передусім втратою великих металургійних підприємств через війну, та блокадою українських портів, яка фактично унеможливила експорт металургійної продукції. 

Відео дня

"Ринок ЄС для вітчизняних виробників є чи не єдиним напрямком експорту, що лишився, І на цьому ринку відчутна конкуренція з іншими постачальниками, зокрема з РФ. Зростання транспортних витрат для українських виробників погіршило їх конкурентну позицію. У 2022 р. європейські виробники імпортували з України 12,9 млн т залізної руди, у той час як з інших джерел - ще 98,0 млн т. У тому числі ЄС імпортував 2,8 млн т залізної руди з Росії", - вказують аналітики. 

Щоб врятувати галузь та забезпечити її відновлення, потрібна комплексна державна програма, яка зможе забезпечити збільшення внутрішнього попиту на сталь, а відповідно, і на залізну руду, наголошують у ГМК Центрі. Але основним фактором у відновленні лишається здешевлення логістики. 

"Розблокування повноцінної роботи морських портів дозволило б збільшити обсяги експорту, зокрема, за рахунок розширення переліку потенційних ринків. Цей варіант потребує участі держави з точки зору надання гарантій безпеки і механізму страхування ризиків. На сьогодні опрацьований коридор постачань з українських портів Чорного моря не може суттєво змінити ситуацію, враховуючи вартість страхування та інші проблеми", - вказують експерти. 

Допомогти може також послідовна політика щодо введення санкцій на постачання залізної руди з Росії. Але тут потрібно також здешевити шлях української продукції на ринки ЄС. 

"Поліпшення залізничної логістики з ЄС дозволить збільшити обсяги експорту. Але, враховуючи збільшення транспортних витрат, потрібно шукати варіанти для стримання зростання залізничних тарифів в Україні - щоб хоча б таким чином підтримати конкурентоспроможність українських виробників на зовнішніх ринках", - наголосили в ГМК Центрі.