Іл-76: що це за літак, який розбився під Рязанню, та наскільки він надійний

Днями у РФ вщент розбився та згорів, а відповідно до російського "новоязу" - "внаслідок торкання землі частково зруйнувався", військово-транспортний Іл-76 "повітряно-космічних сил".

Причиною катастрофи, в результаті якої загинуло п’ять з дев’яти осіб, які перебували на борту, за попередніми даними, стала пожежа одного двигуна та система пожежогасіння, яка не спрацювала.

Надійність і катастрофи Іл-76

Загалом Іл-76 було вироблено понад 950 одиниць всіх версій з яких через катастрофи та серйозні аварії, а також через бойові дії втрачено близько 100 літаків. Частково у цю цифру входять збиті та пошкоджені на землі літаки, але у більшості випадків причиною аварії та катастроф визначали перевантаження літака. Але чотири, не рахуючи останнього, внаслідок пожеж.  

Відео дня

З них катастрофа Іл-76МД у Рязані найбільше схожа на катастрофи комерційного Іл-76ТД (цивільна модернізація 1982 року з максимальним навантаженням у 50 тонн) у пакистанському Карачі у 2010 році та військово-транспортного Іл-76МД в азербайджанській столиці Баку у 1989 році.

У катастрофі у Карачі одразу при зльоті в Іл-76 загорівся четвертий (крайній з правого борту) двигун, який почав руйнуватись та пошкодив сусідній двигун на якому також почалась пожежа. Тобто з ладу були виведені обидва двигуни по одному борту.

Система пожежогасіння не спрацювала, а потужності двох працюючих двигунів не вистачило для утримання завантаженої машини у повітрі. Іл-76 впав всього у 500 метрах від смуги на будмайданчик. Весь екіпаж з восьми осіб, а також четверо будівельників на землі - загинули. Офіційною причиною катастрофи визнано технічну несправність літака.

У катастрофі у Баку 1989 року, через п’ять хвилин після зльоту на висоті 1,6 км загорівся та відвалився перший двигун (крайній по лівому борту), уламки лопатей турбіни пошкодили паливний бак та паливопроводи, що викликало пожежу, а також пошкодили систему пожежогасіння.

Попри все, літак ще 11 хвилин знаходився у повітрі та повертався на аеродром. Але полум’я ширилось крилом, конструкція ослабла і зруйнувалась. Літак впав у Каспійське море у 1,5 км від берега. Загинули всі дев’ять членів екіпажу та 48 десантників. Офіційною причиною катастрофи визнано дефект двигуна - руйнування міжвального підшипника.

З огляду на доступне відео, катастрофа у Рязані більш нагадує авіатрощу у Карачі. Іл-76 не зміг набрати висоту, тобто, цілком можливо, з ладу було виведено одразу два двигуни по одному борту, а система пожежогасіння була перебита уламками.

Військово-транспортний літак Іл-76

Іл-76 почали створювати у СРСР ще у 1966 році за наказом міністерства авіаційної промисловості. Справа в тому, що тоді СРСР активно розвивав повітряно-десантні війська, які потребували середнього швидкісного турбореактивного літака здатного перевозити, а головне - десантувати бронетехніку. А на додачу до цього - експлуатуватись навіть з ґрунтових аеродромів. 

Фактично цей літак мав стати доповненням до Ан-22 "Антей", якій відповідав за стратегічні перевезення. І попри багато нюансів з авіаційною промисловістю СРСР розробка літака тривала відносно швидко та без катастрофічних проблем і вже у 1971 році Ил-76 вперше піднявся у повітря.

Іл-76

При габаритах вантажної кабіни у 24,54 м, ширині 3,45 м та висоті 3,4 спочатку Іл-76 мав максимальну вантажопідйомність лише 28 тонн. У порівннянні з Ан-22 "Антей", який підіймає до 60-80 тонн - відносно мало. Тому була проведена модернізація літака шляхом посилення фюзеляжу, у версії Іл-76М, який піднявся у небо через сім років, цей параметр був доведений до 42-48 тонн.

А вже у 1981 році перший політ здійснив Іл-76МД, в якій ще раз був посилений планер, модернізовано шасі, збільшена дальність польоту, а вантажопідйомність зросла до 48 тонн.

Льотні характеристики літака забезпечуються чотирма двигунами Д-30КП (у версії Іл-76МД) загальною тягою 12000 кгс кожний, а також потужною механізацією крила. Дальність польоту з вантажем у 20 тонн складає 7200 км, а 47 тонн - 4200 км.

У версії Іл-76МД він забезпечує перевезення до трьох бойових машин десанту або до 128 десантників. У випадку перевезення людей без необхідності десантування та встановлення другої палуби вміщує 225 осіб.   

Іл-76 залишається основою повітряно-десантних військ РФ, а також використовується Збройними Силами України. Окрім того, він знаходиться на озброєнні ще близько 15 країн, а у якості цивільного транспортного літака доволі розповсюджений в авіаційних транспортних компаніях.   

Характеристики Іл-76МД

  • Екіпаж: 6-9 чоловік
  • Розмах крил: 50,5 м
  • Максимальна злітна маса: 190 т
  • Максимальне навантаження: 48 т
  • Двигун: 4х12 000 кгс
  • Максимальна швидкість: 850 км / год
  • Дальність польоту: з вантажем 20 т – 7200 км, 40 т-4200 км
  • Практична стеля: 12 км