Українська влада в рамках марафону "Україна 30" в поточному році організувала ряд профільних конференцій, на яких обговорювалися масштабні плани розвитку країни.

Одним з головних послань кожного такого зібрання були заяви про те, що держава буде підтримувати вітчизняних виробників, які примудрилися вижити в попередні десятиліття, а сьогодні вкрай потребують підтримки за часів коронавірусної пандемії.

Однак, як це буває, слова так і залишилися словами, а на практиці держава за рахунок бюджету часто підтримує не рідні компанії, а зарубіжні.

Керівництво країни вирішило, що в оновленні нашого військового флоту істотну роль також відіграватимуть іноземці

Наприклад, Україна підписала угоду з Францією про те, що компанія Alstom поставить "Укрзалізниці" 130 електровозів на 900 млн євро.

Крім того, керівництво країни вирішило, що в оновленні нашого військового флоту істотну роль також відіграватимуть іноземці. На прес-конференції минулого тижня президент Володимир Зеленський заявив, що "ми почали будувати в Туреччині корвет".

І це на додаток до того, що військові катери для України будуватимуть у Великій Британії.

Звичайно, потрібно відзначити, що частину цих військових замовлень виконуватимуть і вітчизняні суднобудівники. Але разом з тим, влада так і не вирішила, що робити з корветом української збірки – його будівництво почалося ще при Вікторі Януковичі в 2011 році, але зараз його корпус стоїть на одному з миколаївських заводів.

Тиждень, що минає, "порадував" новою ініціативою. На черговому форумі глава держави дав старт створенню національного авіаперевізника - Ukrainian National Airlines (UNA).

Спочатку планувалося створювати національного авіаперевізника з використанням потужностей вітчизняного держпідприємства "Антонов"

Можна довго сперечатися про те, чи потрібно взагалі не дуже багатій країні Україні збільшувати число державних підприємств, які, як визнають багато експертів, є головними розсадниками корупції. Важливо інше - влада в особі Міністерства інфраструктури підписала меморандум з європейською компанією Airbus. Планується, що саме у цього виробника UNA купить або візьме в лізинг не менше двадцяти літаків.

Але ж спочатку планувалося створювати національного авіаперевізника з використанням потужностей вітчизняного держпідприємства "Антонов", літаки якого і повинні були стати основою авіапарку нової структури.

На запуск Ukrainian National Airlines з держбюджету в 2022 році планують направити 2,5 млрд грн. Сума на перший погляд не космічна, але логічніше їх направити на той же "Антонов" або інші вітчизняні авіапідприємства, які вже  який рік не можуть вийти з кризи.

Справедливості заради треба відзначити, що специфічне розуміння "підтримки" вітчизняного виробника демонструвала і попередня влада

До речі, в тому ж проекті держбюджету на наступний рік планується створити спеціальний фонд, щоб фінансувати оновлення залізничної та авіаційної інфраструктури. Поки ніяких цифр чиновники не називають, але щось підказує, що нас може очікувати повторення історії з ремонтом доріг, на які перенаправлялися навіть кошти, призначені на боротьбу з коронавірусом.

Яку частку в новому бюджетному пирозі зможуть отримати вітчизняні компанії?

Справедливості заради треба відзначити, що специфічне розуміння "підтримки" вітчизняного виробника демонструвала і попередня влада. Згадаймо, що контракт на 551 млн євро з тим же Airbus на поставку 55 вертольотів для поповнення парку МВС України був укладений в 2018 році.

Такий підхід можна було пояснити, якби українські підприємства не могли випускати кораблі, вертольоти або літаки. Так адже можуть, причому якість навряд чи буде сильно відрізнятися, а ціна буде набагато нижчою. Але держава чомусь воліє закуповувати обладнання і техніку за бюджетні кошти за кордоном.

У вітчизняному суднобудуванні не вистачає не тільки молодих фахівців, а й досвідчених кадрів за всіма технічними спеціальностями

Хоча пояснення може бути банальним і більш страшним.

Влада не проти будувати кораблі, вертольоти і літаки на вітчизняних підприємствах, та тільки там вже майже не залишилося фахівців, які можуть виконати подібні замовлення. Як приклад згадується недавня презентація "Укроборонпромом" програми розвитку суднобудівної галузі. Виявилося, що в Україні на сьогодні залишилося лише 6 тисяч діючих корабелів.

Люди не вірять запевненням про підтримку вітчизняного виробництва

Представник галузі, компанія Smart Maritime Group, неодноразово заявляла про те, що у вітчизняному суднобудуванні не вистачає не тільки молодих фахівців, а й досвідчених кадрів за всіма технічними спеціальностями. Крім того, в останні роки неухильно зростає число працюючих пенсіонерів на верфях – трудові колективи швидко старіють.

Очевидно, що подібні тенденції спостерігаються на промислових підприємствах усіх галузей української економіки. Люди не вірять запевненням про підтримку вітчизняного виробництва, тому або переходять в інші галузі, або їдуть за кордон.

Навесні цього року президент Зеленський створив Раду з питань розвитку професійно-технічної освіти, яка виконує функцію дорадчого органу. Хочеться дізнатися, чи намітився в результаті істотний прорив в області заповнення кадрового потенціалу робочих спеціальностей?

Якщо тенденції залишаться колишніми, то на прийдешніх форумах керівництву країни залишиться лише згадувати, яким величезним був потенціал у вітчизняного авіабудування, суднобудування та інших галузей промисловості, поки ті не зникли з економічної карти країни, чекаючи уваги і державної підтримки.

Дмитро Шварц