
В умовах повномасштабної війни, коли фінансова система України працює під постійним тиском, а державні банки виконують ключову роль у забезпеченні стабільності економіки та обслуговуванні мільйонів клієнтів, у публічному просторі виникла дискусія щодо їхніх витрат на юридичні, маркетингові та консультаційні послуги, які економіст Борис Кушнирук назвав стандартною операційною практикою великих фінансових установ, застерігши від подання таких витрат як зловживань або марнотратства.
Економіст Борис Кушнирук заявив, що хвиля публічної критики на адресу державних банків України, яка останніми днями активно поширюється у соціальних мережах, має ознаки цілеспрямованої інформаційної атаки та подається з викривленням контексту.
Про це він написав у Facebook, коментуючи нещодавні дописи щодо витрат ПриватБанк, Sense Bank та Укргазбанк на юридичні, маркетингові та консультаційні послуги під час війни.
За словами Кушнірука, у публічному просторі окремі господарські та операційні витрати державних банків подаються як "зрада" або марнотратство, хоча насправді йдеться про стандартні процеси функціонування великих фінансових установ.
"Залучення зовнішніх юридичних радників для судових процесів - це нормальна і загальновідома практика для великих банків. Власний юридичний департамент не означає, що він має фізично вести сотні справ у різних регіонах, особливо коли йдеться про складні кредитні, банкрутні чи міжнародні кейси", - зазначив економіст.
Він також звернув увагу, що витрати на маркетингові та комунікаційні послуги, зокрема SMM, поліграфію та SMS-інформування клієнтів, є частиною операційної діяльності банків із мільйонною клієнтською базою і не можуть розглядатися поза контекстом масштабів їхньої роботи.
Кушнірук підкреслив, що інформація про ці закупівлі не є прихованою: відповідні тендери та договори були оприлюднені у відкритих державних реєстрах ще раніше, однак публічна хвиля обурення виникла лише зараз.
"Якщо ці договори давно у відкритому доступі, але масово починають обговорюватися саме тепер і одразу по кількох держбанках, виникає питання не до самих банків, а до мотивів і таймінгу такої активності", - написав він.
Економіст також звернув увагу на збіг у часі між активізацією цієї дискусії та важливими політичними й дипломатичними подіями, зокрема публікацією Президентом України Володимир Зеленський основних пунктів мирної формули.
На його думку, у період війни публічні кампанії, що дискредитують державні фінансові інституції без належного аналізу, можуть негативно впливати на довіру до банківської системи та економічну стабільність країни.
Що відомо про державні банки України
Державні банки України - ПриватБанк, Sense Bank та Укргазбанк - обслуговують мільйони клієнтів по всій країні, беруть участь у реалізації державних програм підтримки бізнесу та населення, а також забезпечують стабільність фінансової системи в умовах повномасштабної війни.
Інформація про закупівлі та договори цих установ публікується у відкритих реєстрах відповідно до чинного законодавства. Уряд України також раніше заявляв про наміри реформування та можливу приватизацію частини державних банків у середньостроковій перспективі, що передбачає залучення зовнішніх радників і консультаційні послуги.