Окремо Українська Гельсінська спілка з прав людини відзначає непрозорий процес роботи над законопроектом / president.gov.ua

На 28 лютого 2019 у порядку денному Верховної Ради України заплановано розглянути в першому читанні проект закону "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" № 9055. Автори і прихильники цього законопроекту заявляють про його прогресивному характері, посилення гарантій адвокатської діяльності та розширення прав.

Про це повідомляє Українська Гельсінська спілка з прав людини.

У спілці заявляють, що в разі прийняття цього законопроекту всі адвокати, які співпрацюють з правозахисними організаціями, будуть позбавлені можливості здійснювати адвокатську діяльність в рамках співпраці з цими організаціями. А сотні справ, які сьогодні подані адвокатами цих організацій в Європейський суд з прав людини, і тисячі судових справ в національних інстанціях "залишаться лише нагадуванням про минулу діяльність", нові заяви в Європейський суд і національні інстанції подавати від правозахисних організацій буде нікому.

Відео дня

У своєму висновку, в якому здійснено аналіз законопроекту 9055, Спеціальний доповідач з питань незалежності суддів і адвокатів Верховного комісара ООН з прав людини Дієго Гарсіа-Саян зазначив, що обмеження, яке закріплює стаття 28 законопроекту 9055, може негативно вплинути на юристів, які будуть змушені вибирати між повною зайнятістю і здійсненням адвокатської діяльності, що, на його думку, негативно позначиться на доступ до правосуддя в країні, зокрема, для людей з обмеженими економічними можливостями. У доповіді наводиться ще ряд можливих ризиків і загроз для незалежної адвокатської діяльності, такі як порядок притягнення адвокатів до дисциплінарної відповідальності, необґрунтовані види дисциплінарних стягнень, які впливають на незалежність адвокатської діяльності і, отже, належний захист у судовому порядку.

Окремо Українська Гельсінська спілка з прав людини відзначає непрозорий процес роботи над цим законопроектом, і це також зазначено в доповіді пана Дієго Гарсіа-Sayana, який пише, що консультації з представниками юридичної професії мали дуже обмежений характер, а остаточний проект був оприлюднений офісом Президента без можливості надати коментарі щодо його змісту.

У союзі заявляють, що "непрозорість, кулуарність процесу підготовки і внесення тексту законопроекту, відсутність якісної професійної експертизи, наприклад, з боку Венеціанської комісії, квапливість з намаганням якомога швидше провести цей законопроект через сесійний зал парламенту підтверджують неякісний процес підготовки і такої ж неякісний текст самого законопроекту", який, на думку членів спілки, в такому вигляді становить реальну загрозу для захисту прав людини в правозахисному середовищі і може бути розцінений як спосіб настання і тиску на середовище.

Платформа "Правозахисний порядок денний" звернулася до депутатів Верховної Ради України із закликом не допустити розгляду і прийняття законопроекту 9055, про що зазначає в своїй доповіді Спеціальний доповідач з питань незалежності суддів і адвокатів Верховного комісара ООН з прав людини Дієго Гарсіа-Саян. На його думку, текст законопроекту 9055 повинен бути перероблений, обговорено публічно і змінений з урахуванням висловлених зауважень від представників адвокатської спільноти, правозахисних організацій, міжнародних експертів. "Правозахисний порядок денний" зажадала прозорості, чесності та якості, які сьогодні в законопроекті 9055 відсутні.

Платформа "Правозахисний порядок денний" – неформальна коаліція правозахисних організацій, що займаються розв'язанням системних проблем законодавства і практики для захисту фундаментальних прав людини. Учасниками Платформи виступають Українська Гельсінська спілка з прав людини, Харківська правозахисна група, Центр громадянських свобод, Amnesty International в Україні, Центр інформації про права людини, Центр досліджень правоохоронної діяльності, Проект "Без кордонів", Євромайдан SOS та інші. Координацію роботи платформи здійснює Центр громадянських свобод.