Фото УНИАН

У Росії оператори стільникового зв'язку "Вимпелком" і МТС запустили пілотний проект, в рамках якого на підставі різноманітної споживчої інформації про абонентів формують їхню оцінку як потенційних позичальників і продають її банкам, пише "Коммерсант".

У проекті беруть участь близько 20 банків, яким стільниковий оператор продає скоринг-бал, сформований на підставі даних про споживчу поведінку клієнта.

Видання зазначає, що передача банкам не самої інформації, а знеособленого скорингового балу не суперечить закону.

Відео дня

За словами співрозмовника видання, знайомого з деталями проекту "Вимпелкому", оператор має намір використовувати не тільки інформацію про платежі клієнта за мобільний зв'язок і оплату послуг з рахунку мобільного оператора, але й дані, отримані за допомогою геолокаціі. Наприклад, де клієнт здійснює покупки, чи їздить за кордон, користується автомобілем або переміщається тільки на громадському транспорті тощо.

Читайте такожОператорам заборонили змінювати тарифи без згоди абонентів

"Зрозуміло, що, якщо клієнт намагається взяти кредит на автомобіль преміум-класу, але жодного разу не їздив за кордон, живе у спальному районі і регулярно здійснює покупки в магазинах економкласу, його доходи можуть бути не настільки високі, як він заявляє",— пояснює джерело.

На презентації сервісу для банків, за його словами, йшлося і про можливості використовувати для аналізу інформацію про оточення абонента — за мобільними телефонами, що перебувають поблизу.

У МТС заявили, що оцінюватимуть ризики позичальника на основі аналізу даних про його стосунки з оператором — наприклад, частоти зміни номера, кількості входження в блокування номера, регулярності поповнення балансу. Інші параметри компанія буде готова розкрити ближче до запуску проекту.

Читайте такожВ Україні створюють національну мережу мобільного зв'язку для чиновників

"Закон "Про персональні дані" не забороняє юрособам обмінюватися якоюсь цифровою комбінацією щодо конкретного абонента, якщо на обробку персональних даних та передачу їх третім особам є згода клієнта",— відзначає керуючий партнер Legal Capital Partners Дмитро Крупишев.

У той же час захисники прав споживачів такі побоювання поділяють. "Оператори повинні зробити публічною методику розрахунку такої оцінки і конкретні параметри, на підставі яких вона формується, щоб позичальник не позбавлявся права на кредит тільки тому, що не витрачає гроші в дорогих ресторанах або опинився в колі фінансово недисциплінованих колег,— зазначає голова Міжнародної конфедерації товариств споживача Дмитро Янін.— Крім того, у абонента повинно бути право отримати від оператора інформацію про те, кому і коли той ретранслював свою аналітику і яку оцінку присвоїв".