Новообраний президент США Дональд Трамп і підприємець Ілон Маск влаштували публічну сварку. Голова Білого дому заявив, що "розчарувався" в бізнесмені після того, як Маск піддав критиці його "великий і прекрасний" закон (Big Beautiful Bill), який стосується витрат і податків.
"Ілон "виснажився", я попросив його піти, я забрав його EV Mandate, який змушував усіх купувати електромобілі, які нікому не потрібні (що він знав місяцями, що я збираюся зробити!), і він просто з'їхав з глузду!" – написав в одному зі своїх повідомлень президент США.
У свою чергу, Маск заявив, що 47-й президент США фігурує у "файлах Епштейна". І що нібито саме через це дані документи не публікують.
Йдеться про американського фінансиста Джеффрі Епштейна, якого звинувачували в педофілії та організації проституції. Тобто, мова йде про дуже серйозне обвинувачення, яке навряд чи залишиться без наслідків для Маска (або Трампа).
Також підприємець заявив, що через погрози Трампа щодо скасування державних контрактів, пов'язаних з ним, "SpaceX негайно розпочинає зняття з експлуатації свого корабля Dragon".
Пізніше Маск написав, що нібито "передумав", однак на ситуацію вже звернули увагу всі світові експерти. І вона занепокоїла багатьох.
Конфлікт встигли прокоментувати в американському космічному відомстві.
"NASA продовжуватиме реалізовувати бачення президента щодо майбутнього космосу. Ми продовжимо працювати з нашими партнерами в галузі, щоб забезпечити виконання цілей президента в космічній сфері", – заявили в агентстві.
Справа в тому, що Dragon – це щось більше за звичайний космічний корабель. Це – "серце" сучасної американської космічної програми. І найбагатший олігарх світу фактично загрожує саме їй.
Трохи історії.
Після виводу з експлуатації Space Shuttle у 2011-му американці опинились заручниками російських "Союзів", адже тільки за допомогою них вони могли дістатись на МКС.
Звісно, що така ситуація не влаштовувала Штати. У 2014 вони оголосили переможців фінального раунду програми Commercial Crew Program – компанії Boeing та SpaceX отримали гроші для завершення розробки, сертифікації та демонстрації двох пілотованих апаратів.
Компанії створили два космічних корабля:
• CST-100 Starliner (Boeing);
• Dragon 2 (SpaceX).
Вони дуже схожі за розмірами. Starliner має стартову масу 13 000 кг, тоді як у Сrew Dragon цей показник становить 12 500 кг.
Передбачалось, що Boeing, будучи більш досвідченим гравцем, впорається першим, а виділення коштів для компанії Маска взагалі називали "поступкою громадськості".
Однак на практиці компанія Маска не просто обійшла свого опонента, а фактично "знищила" його. Якщо Сrew Dragon возить астронавтів на МКС вже багато років, то CST-100 виконав перший пілотований політ лише у 2024-му.
Він завершився грандіозним провалом.
З рештою CST-100 доставив астронавтів на борт МКС, але корабель вийшов з ладу, так що члени екіпажу на багато місяців застрягли на борту станції (пізніше їх врятував Сrew Dragon). На сьогодні перспективи Starliner є вкрай туманними.
Доля "Дракона" склалася більш вдало. Розроблений компанією SpaceX транспортний Dragon виконав свій перший запуск у 2010 році, тоді як останній відбувся у 2020-му. На зміну йому прийшов вищезгаданий Dragon 2, який нині існує у двох модифікаціях:
• Crew Dragon (пілотована версія);
• Cargo Dragon (вантажний варіант).
Вони майже однакові, за винятком спеціальних технічних засобів, доданих до пілотованого корабля.
Це стосується систем аварійного порятунку, систем життєзабезпечення, інформаційних дисплеїв та органів управління, які дозволяють пілоту за необхідності перейти на ручне управління.
Обидві версії стратегічно важливі, адже забезпечують доставку вантажів і екіпажів на МКС. Корабель виконав вже більше 25 польотів.
Для його запуску використовують ракету Falcon 9 від SpaceX. На борту Crew Dragon можуть розміститись чотири астронавти, а якщо виникне екстрена необхідність, то сім.
Можна сказати простіше. На сьогодні Dragon не тільки головний, але де-факто єдиний реально діючий пілотований космічний корабель американців. Окрім нього та провального CST-100 США мають пілотований Orion, який призначається для польотів на Місяць в рамках програми Artemis.
Свій перший старт він виконав у 2014 році, а загалом за всі роки цей "довгобуд" від Airbus і Lockheed Martin здійснив лише два повноцінні польоти.
На сьогодні його майбутнє також під великим питання через розбіжності навколо програми Artemis (дехто каже, що вона не потрібна взагалі).
Важко сказати, до чого призведе суперечка Трампа з Маском, але вона вже зараз може поставити пілотовані польоти американців на велику паузу. Скасування урядових контрактів зі SpaceX як мінімум позбавить країну можливості запускати астронавтів у космос з американської землі.
І хоча Starliner від Boeing формально може замінити Dragon, він ще не довів своєї надійності та, як показав попередній старт, може становити загрозу для астронавтів. В кращому випадку для його повторного запуску знадобиться принаймні кілька місяців.
Тобто у випадку відмови від Dragon американцям доведеться тривалий час знову залежати від РФ з її "Союзами", що нанесе США не стільки практичну шкоду ("Союз" хоча і старий, але доволі надійний корабель), скільки призведе до великих репутаційних втрат.
А це явно не те, до чого прагне Трамп. Який, вочевидь, хоче бачити Сполучені Штати сильною країною, яка не залежить від диктаторських режимів Китаю чи Росії.
Питання є особливо чутливим через те, що вже скоро Dragon знову повинен запустити астронавтів. Вже 10 червня корабель має запустити приватну місію на МКС, яка отримала назву Axiom Mission 4.
Це справжній міжнародний проєкт. Окрім американки Пеггі Вітсон до місії приєднаються Шубханшу Шукла з Індії, поляк Славош Узнаньський з Європейського космічного агентства (ЄКА) і Тібор Капу з Угорщини.
Узнаньський стане першим польським астронавтом, який вирушить у космос за понад 40 років. Досі там побував тільки один космонавт із Польщі – Мирослав Гермашевський. Він здійснив політ 27 червня 1978 року на радянському кораблі "Союз-30".
Подія важлива ще й тому, що це буде першим випадком, коли на МКС одночасно опиняться представники Індії, Польщі та Угорщини.
Виходить, Маск дійсно "з'їхав з глузду" і загрожував залишити США без пілотованої космонавтики?
Насправді, ні. Гучні заяви (як і їх спростування), скоріш за все, є частиною прагматичного плану, направленого на "розкрутку" перспективного корабля Starship від SpaceX. Який буде не тільки повністю багаторазовим, але й значно більш потужним, ніж Starliner або Crew Dragon.
Маск давно виношує плани щодо відмови від корабля Dragon та ракети-носія Falcon 9, адже вони не вписуються в "ідеалістичне" майбутнє, де монополістом на ринку космічних запусків буде Starship.
Нагадаємо, мова йде про систему, яка об’єднує прискорювач Super Heavy і велетенський космічний корабель. Передбачається, що Starship зможе вивести на низьку опорну орбіту (НОО) вантаж вагою близько 100 тонн.
Для порівняння, Falcon 9 здатна вивести на НОО лише 22 т вантажів. При цьому, за рахунок повної багаторазовості (у Falcon 9 багаторазовою є лише перший ступінь) Starship повинен стати дешевшим в експлуатації, ніж попередні ракети SpaceX.
Таким чином, Маск дійсно хоче вбити "Дракона" і це не жарт з його сторони. Однак ніякого відношення до сварки з Трампом рішення не має. Це лише вдалий піар-привід.
Просто в майбутньому Crew Dragon замінять на Starship – більш передовий і значно більш потужний. Найближчі місії "Дракон" (зокрема, Axiom Mission 4) виконає у звичайному режимі, після чого відправиться на заслужений відпочинок.