У чому секрет кабіни F-16 / фото УНІАН

F-16 Fighting Falcon став першим винищувачем у світі з цільним безкаркасним куполом кабіни. Це інженерне рішення, розроблене у 1970-х роках у межах програми легких винищувачів ВПС США, революціонізувало бойову авіацію — надавши пілотам безпрецедентне поле зору на 360 градусів, пише Slash Gear.

До появи F-16 льотчики змушені були працювати в кабінах із каркасами типу "теплиця", як у МіГ-21 чи F-4 Phantom II. Такі конструкції створювали сліпі зони й обмежували ситуаційну обізнаність у повітрі. Суцільний прозорий купол F-16 позбавив цієї вади — дозволив пілотам вільно спостерігати повітряний простір і землю, швидше виявляти загрози та ефективніше діяти у повітряних боях.

Особливості кабіни F-16 не обмежуються ліхтарем. Інтер’єр літака розроблений для максимальної ефективності в екстремальних умовах: сидіння пілота нахилене під кутом 30 градусів, що не тільки відкриває кращий огляд над носом і вздовж бортів, а й допомагає витримувати перевантаження до 9g. Це зменшує ризик g-LOC — втрати свідомості через різке зменшення кровопостачання мозку при маневрах.

Відео дня

Ще одна інновація — спеціальне покриття купола під назвою **HydroSkip**, яке миттєво відштовхує дощові краплі, запобігаючи затьмаренню огляду під час польоту в складних погодних умовах.

Попри появу новітніх літаків, таких як малопомітний F-35 Lightning II, саме F-16 залишається еталоном візуального контролю. У F-35 з міркувань стелс-технологій купол товстіший і має раму, а оглядові обмеження компенсуються складною цифровою системою DAS (розподілена апертурна система), що створює повну картину простору навколо літака через камери та шоломний дисплей. Втім, багато пілотів і досі віддають перевагу "живому" огляду F-16, як більш інтуїтивному і миттєвому.

Понад 3000 F-16 все ще перебувають у строю в десятках країн світу, і значна частина цього успіху — заслуга саме його інноваційної кабіни, яка й сьогодні залишається зразком ергономіки й бойової ефективності.

Вас також можуть зацікавити новини: