Держбюджет України 2022 / фото УНІАН / Таня Поляковська

Аналізу документа присвячений новий блог, який вийшов на інформаційному порталі Ліга, доцента Університету державної фіскальної служби України, кандидата юридичних наук Андрія Гмиріна.

Проект Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" представив 21 вересня на засіданні Верховної Ради Міністр фінансів Сергій Марченко. Він назвав головний фінансовий документ країни "реалістичним і збалансованим".

Натомість, Андрій Гмирін вважає головними особливостями документу номінальне зростання ВВП, збільшення облікової ставки Національного банку і акцент на внутрішніх запозиченнях. Зокрема, представлений проект передбачає зростання реального ВВП на рівні 3,8%, інфляцію - 7,2%, рівень безробіття – 8,5%. Долар коштуватиме 28,6-28,7 грн, середньомісячна зарплата становитиме 15 258 грн. Доходи держбюджету-2022 передбачені в об’ємі 1277,7 млрд грн (+161,7 млрд грн до 2021 року), витрати зростуть на 103,1 млрд грн – до 1465,7 млрд грн, а дефіцит держбюджету становитиме 188 млрд грн.

Відео дня

Експерт зауважує, що документ не є остаточним – його ще мають вивчити в профільних комітетах Верховної Ради. Однак, аналіз попередньої редакції дозволяє оцінити прогнозування та очікування уряду щодо динаміки економіки в короткостроковій перспективі, вважає науковець. Андрій Гмирін звертає увагу на те, що Кабмін у своїх розрахунках вирішив спиратися на власний консенсус-прогноз зростання ВВП в поточному році (навесні Мінекономіки прогнозував 4,1% зростання), а не на більш оптимістичні очікування низки міжнародних організацій. Цікаво, пише автор, свої попередні прогнози урядовці не переглядали ні після падіння ВВП у І кварталі на 2,2%, ні після зростання цього показника на 5,4% у ІІ кварталі.

Він припускає, що Кабмін розраховує на зростання ВВП в межах 4-4,5% протягом ІІІ кварталу і 3,0-4,0% - у IV кварталі. Доволі значний "люфт" (1%) у IV кварталі Андрій Гмирін пояснює високою ймовірністю запровадження сезонного локдауну. На показниках ВВП позначаться й ті карантинні обмеження, які запровадять у себе торгівельні партнери України, адже це призведе до стрімкого зниження попиту на українську продукцію.

Проектом держбюджету на 2022 рік передбачено зростання ВВП на 3,8%. Здавалося б, зменшення на 0,3% у порівнянні із 2021 роком не є критичним, зазначає експерт. Однак він радить не забувати, що базою для економічних прогнозів Кабмін бере кризові (починаючи з 2014-го) роки. Тож ні про яке відновлення економіки до докризового рівня протягом наступного 2022 року в документі не йдеться. 

Цікавою, на думку аналітика, є тенденція у зростанні номінального ВВП – з 4 808,5 млрд грн у 2021 році до 5 368,7 млрд грн у році наступному. Визначальною причиною цього Андрій Гмирін називає високий рівень інфляції. Наприклад, у серпні зростання споживчих цін сягнуло 10,2%, а рівень базової інфляції становив 7,2%. А до кінця 2021 року середньомісячна інфляція може зрости до 10%, про що 3 вересня заявив очільник Мінфіну Сергій Марченко під час свого виступу на VII українському фінансовому форумі групи ICU.

Очевидно, пише автор, що уряд втрачає контроль за цим ключовим макропоказником, адже впродовж поточного року Національний банк вже вчетверте підвищує облікову ставку: 5 березня – з 6 до 6,5%, 16 квітня - до 7,5%, 23 липня – до 8%, а з 10 вересня – до 8,5%. До кінця року цей показник може сягнути й 9,5%. За словами експерта, ця тенденція позначиться і на ситуації з кредитуванням бізнесу і населення. Слід чекати, зазначає Андрій Гмирін, щонайменше, зростання процентних ставок по кредитах - це відбуватиметься відповідно до підвищення облікової ставки. Крім того, стане значно складніше отримати споживчий кредит. Розв'язання проблеми він вбачає у продовженні і розширенні державної програми "Доступні кредити 5-7-9%", що, звичайно, збільшить державні видатки, однак буде дієвим інструментом із стимулювання попиту.

Торкаючись питання зовнішньо-економічних операцій, про які теж ідеться в проекті держбюджету, аналітик зазначає, що Кабмін хоче зберегти тенденцію перевищення імпорту над експортом. Наступного року показник негативного торгівельного сальдо може становити - 8 595,0 млн дол. Водночас, у документі також передбачене підвищення рівня міжнародних резервів України до 31,6 млрд долл США, що є максимальним значенням за останні 9 років.

Саме тому, пише Андрій Гмирін, можна прогнозувати до певної міри стабільний курс долара на рівні 28,7 (+/- 1), що теж визначено в проекті держбюджету. Це має створити передумови до укладення довгострокових міжнародних контрактів. У 2022 році Кабмін розраховує скоротити дефіцит держбюджету з очікуваних у 2021 році 5,5% ВВП до 3,5%. За словами автора, в наповненні державної скарбниці уряд дедалі більше робить ставку на внутрішні запозичення на противагу зовнішнім. Цей баланс має становити 77% проти 23%.

Андрій Гмирін пише, що вже неодноразово наголошував на великому інвестиційному потенціалі, який містить тіньовий сектор України. Його легалізація, зокрема, й шляхом викупу ОВДП, могла б не лише допомогти бізнесу, а й суттєво поліпшити ситуацію з дефіцитом бюджету, підкреслює експерт. Він зазначає, що, хоча в проекті кошторису про це не йдеться, запозичувати кошти Кабмін вочевидь розраховує саме через випуск ОВДП. 

"Очевидно, що ні уряд із парламентом, ні експертне середовище не покладають марних сподівань на представлений до Верховної Ради проект Державного бюджету на 2022 рік. Жити доведеться за тими можливостями, які маємо. А от про шанси, які наша країна втрачає щороку, зволікаючи із реформами, можна говорити окремо. Докладніше я виклав своє бачення цих трансформацій у програмі податкових змін "Від нестабільності до гармонії"", - резюмує Андрій Гмирін й зазначає, що до 1 жовтня народні депутати мають  напрацювати свої пропозиції до проекту Держбюджету-2022 і подати їх на розгляд профільного комітету.