УНІАН

Поки ОП розповідає про успішний візит президента Зеленського до Ердогана, експерти вважають помилкою спробу віддати "Мотор Січ" Туреччині. На їхню думку, це ще одна публічна образа, яку не загладити, навіть якщо Україна поверне китайським акціонерам підприємства $3,6 млрд їхніх інвестицій за рішенням міжнародного арбітражу. Це публічна образа, яку Пекін не забуде, і за яку нашій країні доведеться розплачуватися дуже довго.

Інформацію про те, що близько половини акцій "Мотор Січі" Зеленський запропонував Ердогану для того, щоб там збирали безпілотники Bayraktar. "Ви думаєте, Зеленський просто так Анкару візитував? 50% акцій "Мотор Січ" туркам вже запропоновано. Питання тільки в тому, 50% "плюс" 1 акція або 50% "мінус" одна акція?", - пише Mind.ua.

Вадим Карасьов, директор Інституту глобальних стратегій, вважає, що така поведінка української влади виглядає лицемірною. "Одна справа, коли влада холоднокровно прораховує ситуацію, усвідомлює наслідки, але все-таки націоналізує підприємства, оскільки це відповідає стратегічним національним інтересам. І зовсім інша справа, коли держава забирає власність у китайців тільки для того, щоб віддати туркам. Україна, тим самим, ображає Китай: мовляв, ми з вами, китайцями, не хочемо мати справу. Ідіть і не повертайтеся!". Експерт нагадує також про різну геополітичну вагу КНР і Туреччини: "Китай – це вже зараз наддержава, яка в пандемійному хаосі стає тільки сильнішою. А Туреччина вже 50 років топчеться на порозі ЄС, і Вашингтон не особливо благоволить до Ердогана. Тобто Україні потрібно дуже добре думати, як і з ким дружити. Китай точно завтра буде сильнішим ніж сьогодні. І точно не забуде кейс "Мотор Січі". Публічне приниження і образу не можна спокутувати грошима, Україні доведеться за це заплатити".

Крім того, економісти дивуються тому, наскільки привільно українські чиновники звертаються з питаннями власності та національної безпеки. "Я рідко використовую емоційні вирази, але в даному випадку, без них ніяк: більш ідіотського рішення і придумати складно. Спробуйте приїхати до Туреччини і купити там 50% акцій турецького державного підприємства, яке виробляє стратегічну продукцію подвійного призначення. І якщо хтось думає, що ми впливатимемо на поставки байрактарів, то він глибоко помиляється: якщо турки куплять Мотор-Січ, вони самі вирішать куди і скільки постачати. У такому варіанті, якщо вітер в Анкарі подує в бік Москви (наприклад, у зв'язку з потрібним їй розв'язанням сирійської проблеми), то ніяких байрактарів нам не бачити. А націоналізувати повторно Мотор-Січ, забираючи завод у турків - ну, спробуйте", - вважає відомий економічний експерт Олексій Кущ. І також звертає увагу на міжнародний аспект: "на відносинах з Китаєм можна ставити хрест і готувати 3 млрд дол. на сплату компенсації китайським інвесторам за рішенням міжнародного арбітражу. Нуль аргументів для виправдання, в тому числі і в Міжнародному суді. Тепер Китай буде мстити і "помста його страшна", адже він любить помсту холодною. Чи роблять так розумні люди з найбільшим торговим партнером, найближчим часом - економікою №1 у світі і постійним членом Радбезу ООН?". 

В даний час китайські інвестори ПАТ "Мотор Січ" ведуть міжнародний арбітраж, щоб стягнути з України $3,6 млрд в якості компенсації збитку, понесеного в результаті експропріації їх інвестицій української влади. А саме підприємство націоналізоване указом Зеленського від 23 березня 2021 р. за рекомендацією РНБО.

Раніше про спробу України продати туркам "Мотор Січ", контрольний пакет акцій якої ще в 2016 р. у В'ячеслава Богуслаєва купили китайські інвестори, повідомляло міжнародне видання Times Of Middle East. "Наприкінці серпня Олег Уруський, заступник прем'єр-міністра України, відповідальний за стратегічні галузі, наніс візит Анкарі, що ознаменувало ще один поворотний момент (у відносинах між Україною і Туреччиною, - ред.). Партнерство між двома країнами переросло в альянс в області найважливіших прикладних наук в області захисту, включаючи продаж пари чвертей акцій українського виробника двигунів "Мотор Січ" турецьким компаніям", - йшлося в публікації. Однак згодом у Міністерстві відхрестилися від таких намірів і заявили про невтручання в діяльність приватних підприємств. "Відповідно до вимог Господарського кодексу України втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини підприємств заборонено, тому Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України не має права втручатися в господарську діяльність приватного суб'єкта господарювання - акціонерного товариства "Мотор Січ", - сказано в недавній відповіді заступника Уруського українським ЗМІ.

Читайте останні новини України та світу на каналі УНІАН в Telegram