'Капітал': заступниця міністра Форсюк протягнула нові правила для дорожнього будівництва вартістю 6 млрд

Заступник міністра інфраструктури Наталія Форсюк пролобіювала в Кабміні схему, згідно з якою підрядники дорожнього будівництва повинні будуть заплатити протягом року близько 6 млрд. грн. «незалежним» інженерам-консультантам. Однак фактично це будуть гроші платників податків, оскільки підрядники закладуть ці суми до вартості будівництва.

Про це йдеться в матеріалі видання «Капітал».

За даними ЗМІ, нова схема з'явилася в постанові Кабміну «Про реалізацію експериментального проекту по проведенню капітального ремонту автомобільних доріг загального користування». Щоб отримати можливість починати будувати дорогу без дозволу Держархбудінспекції, підрядник повинен, по-перше, застрахувати роботи, а по-друге, залучити до перевірки якості «незалежного» інженера-консультанта.

Відео дня

«Саме цей консультант і обійдеться замовнику 5% від вартості будівництва - це розрахунки одного з профільних асоціацій. Всього у 2020 році на дороги виділили близько 112 млрд грн, консультанти можуть отримати з них 6 млрд грн. Якщо за найближчі 5 років на дороги буде витрачено, як і планувалося, 500 млрд. грн, оцінка ринку консультантів виростає до космічних 27,5 млрд грн», - йдеться в матеріалі.

Читайте такожЕксперти розповіли, чому в Україні досі немає якісних доріг

«Новою процедурою пропонується залучати інженерів-консультантів, які хоча і будуть постійно перебувати на майданчику і стежити за кожним кроком виконавця - не нестимуть ніякої відповідальності за свої висновки / дії на майданчику», - сказано в статті. Але при цьому, відповідно до урядової постанови, інженери-консультанти отримають право представляти підрядника в держорганах, органах контролю, контролювати якість робіт і брати участь в контролі введення у експлуатацію.

Автори наводять думку представника Міжнародної федерації інженерів-консультантів FIDIC Яни Щигурової, яка в інтерв'ю заявляла про монополізацію цієї сфери місцевими консультантами з сумнівною репутацією. За її словами, один сертифікат інженера-консультанта у монопольної організації коштує близько 200 тис грн. «Коло осіб дуже обмежене. Коли існує монополія, вона має велику корупційну складову і, звичайно, про жодну конкуренцію якості/ціни навіть не йдеться», - додала вона.

За даними джерел ЗМІ в Мінінфраструктури, схему для цілком певних інженерів-консультантів пролобіювала заступник міністра Наталія Форсюк. До призначення в уряд вона працювала керівником проекту CoST (Construction Sector Transparency Initiative, ініціативи, яка забезпечує прозорість у використанні публічних коштів при будівництві об'єктів інфраструктури).

Однією з ключових завдань проектів CoST якраз і є надання послуг інженерів-консультантів при будівництві державних доріг. «За даними джерела, Форсюк вже «застовпила» за собою і наближеними до неї громадськими організаціями право не тільки монопольно сертифікувати інженерів для дорожнього будівництва, а й проводити попередній відбір для самої участі в такій сертифікації», - йдеться в матеріалі.

«Очевидно, що така діяльність заступника міністра повинна стати предметом уваги Національного антикорупційного бюро. Крім того, на рівні Кабміну повинно бути прийнято рішення як мінімум про відсторонення Форсюк від виконання своїх обов'язків на період розслідування. Якщо ж створення такої схеми буде проігноровано, то постане пряме запитання про залучення в неї і міністра Владислава Криклія, і прем'єр-міністра Олексія Гончарука», - резюмують журналісти.