Ініціатива щодо підвищення тарифів на вантажні перевезення державного монополіста УЗ, яку оприлюднило Міністерство інфраструктури, є необгрунтованим, адже цей вид перевезень в УЗ є рентабельним. До того ж, згідно з попередніми висновками, тарифоутворення відбувається непрозоро, не має достатнього обгрунтування, та спотворює конкуренцію на ринку. Тому АМКУ має втрутитися і рекомендувати монополісту відкликати це рішення.

До цього у відкритому листі закликає Антимонопольний комітет Федерація роботодавців паливно-енергетичного комплексу України (ФРУПЕК).

Як сказано у листі, ще у 2018 році АМКУ оприлюднив свій звіт, згідно з яким УЗ було визначено як єдиний суб’єкт господарювання, який діє на ринку перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України, і займає на цьому ринку монопольне (домінуюче) становище. Також УЗ займає монопольне (домінуюче) становище на ринку надання послуг магістральних вантажних локомотивів у межах України із часткою 100 %.

Також, згідно зі звітом АМКУ, комплексність та багатофакторність системи розрахунку ставки плати за використання вагонів перевізника для відповідного типу не дозволяє зробити однозначних висновків щодо економічної обґрунтованості зазначеної ставки без більш глибокого та деталізованого аналізу. Водночас, збільшення ставок плати за використання власних вагонів АТ "Укрзалізниця" жодним чином не позначилося на покращенні залізничних послуг. Проблема незадоволення попиту клієнтів на рухомий склад залишається критичною.

"Антимонопольний комітет України зазначив, що одною з проблем АТ "Укрзалізниця" є недосконалість, непрозорість та неконтрольованість тарифної політики АТ "Укрзалізниця", що дає змогу безсистемно підвищувати вартість послуг та виводити окремі складові залізничних тарифів з-під державного регулювання. Постійне підвищення тарифів на перевезення та плати за користування вагонами АТ "Укрзалізниця", нестабільна тарифна політика, необґрунтоване підвищення тарифів декілька разів на рік", - наголошується у листі.

ФРУПЕК підкреслюють: підвищення тарифів може призвести до спотворення конкуренції на ринках, що є залежними від діяльності АТ "Укрзалізниця" при перевезення вантажів, і зниження конкурентоздатності споживачів послуг АТ "Укрзалізниця". Це матиме негативний вплив на діяльність споживачів монопольних послуг АТ "Укрзалізниця", а також призведе до сповільнення зростання економіки України.

"Просимо при розгляді проекту наказу звернути увагу на наявність негативного впливу на різні галузі економіки, в тому числі на зростання частки транспортних витрат у кінцевій ціні продукції, а отже - скорочення виробництва окремої продукції. Також слід зважати, що у разі підвищення тарифів частина вантажів (зокрема щебінь, пісок, шлаки, будівельні вантажі, зерно) переорієнтуються на автотранспорт. Це не дозволить УЗ отримати очікуваний рівень надходжень, а з іншого - істотно збільшить навантаження на автодороги, погіршить якість дорожнього полотна по всій території України та зведе нанівець усі досягнення стратегічного проекту Президента України "Велике будівництво", - наголосили у ФРУПЕК.

Саме тому у Федерації закликали АМКУ витребувати у УЗ економічне обґрунтування проекту наказу, та рекомендувати УЗ замість підвищення тарифів припинити практику перехресного субсидіювання різних видів діяльності АТ "Укрзалізниця".

Як відомо, Мінінфраструктури хоче у два етапи підвищити тариф на залізничні вантажні перевезення на 30%. При тому, що за період з 2010 по 2020 рік ці тарифи виросли на 195%.

Натомість металурги заявили, що таке підвищення є категорично неприйнятним, адже промисловість України досі оговтується від наслідків спалаху коронавірусу у 2020 році.

До того ж, цифри свідчать, що зростання тарифів відразу призводить до зниження об’ємів перевезень Укрзалізницею, а отже, від цього рішення не виграє ні бізнес, ні УЗ.

У свою чергу в ICC Ukraine заявили, що підвищення тарифів неприйнятне, оскільки наразі цей вид перевезень є для УЗ рентабельним, і  не представлено жодного економічного обгрунтування цього підвищення, та його впливу на економіку України.