Сергій Лапутько

Законопроект №8270 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства» було розроблено для легалізації стеження за кандидатами.

До такого висновку дійшов адвокат Сергій Лапутько, котрий також натякнув на можливу зацікавленість в ухваленні такого закону з боку МВС. Результати вивчення документу він опублікував у своєму блозі на сайті Liga.net.

«Законопроект №8270  було зареєстровано у Верховній Раді ще 13 квітня 2018 року з подачі Кабінету міністрів. Проте внесено в порядок денний сесії його було лише 7 лютого цього року – менш ніж за два місяці до дати виборів президента. І це перше, що насторожує. В нас на всю потужність іде передвиборча кампанія. Здоровий глузд і звичайна логіка підказують, що міняти правила гри в той час, коли ця гра у розпалі – нонсенс. Це не тільки нерозумно, але й небезпечно, адже може прямо вплинути на результати виборів», – написав Лапутько.

Відео дня

Окрім цього, за його словами, до законопроекту є ще декілька вагомих зауважень по суті.

«У пропонованих змінах до ч. 3 статті 160 КК «Підкуп виборців» пропонується посилити відповідальність шляхом збільшення санкцій у вигляді позбавлення волі до 6 років замість 4 років, котрі є зараз. Таким чином злочин буде перенесено до категорії тяжких, адже згідно ст. 12 КК тяжкими є злочини, покарання за які становить позбавлення волі більше 5 років, але не більше 10. Таким чином правоохоронці отримають можливість здійснювати негласні слідчі дії у кримінальних провадженнях, що загрожує зловживаннями. Так згідно Інструкції про організацію проведення негласних слідчих дій та використання їх результатів у кримінальному провадженні такими є сукупність прийомів, у тому числі із застосуванням технічних засобів, які дозволяють отримати інформацію про злочин або особу, яка його вчинила, БЕЗ ЇЇ ВІДОМА», – наголосив адвокат.

Він звернув увагу на одну з можливих негласних слідчих дій, котра викликає найбільше занепокоєння – зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж, тобто, прослуховування.

«Згідно з п. 3.5 вказаного документу, зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж доручається лише відповідним підрозділам органів внутрішніх справ та Служби безпеки України. МВС та СБУ. Суб’єкт подання законопроекту – Кабінет міністрів України... Я впевнений, далі додумати можна самому. Кожен кандидат у президенти, кожна довірена особа може стати суб’єктом подання відповідного клопотання звичайним слідчим, котрий зможе стежити за всіма телефонними розмовами, перепискою. І очевидно не всі кандидати стануть цими суб’єктами. З огляду на вищезазначене, я можу впевнено констатувати, що цей законопроект від початку розроблявся не для посилення боротьби з підкупом виборців, а для легалізації стеження за кандидатами. Певними кандидатами. В свою чергу це – пряма можливість впливу на волевиявлення громадян, адже такий підхід порушує принцип рівності всіх учасників виборчого процесу», – резюмував Сергій Лапутько.