Чорну діру знайшли в системі HR 6819 / джерело: ESO/L. Calçada

Колективу астрономів з Європейської Південної обсерваторії (ESO) та інших наукових установ вдалося виявити найближчу відому чорну діру зоряної маси.

Вона розташована на відстані тисячі світлових років від Сонця і входить до складу зоряної системи, яку можна побачити на небі неозброєним оком. Про це повідомляє ESO.

Відкриття було зроблено завдяки 2,2-метровому телескопу MPG/ESO, встановленому в обсерваторії ESO Ла-Сілья (Чилі). Метою дослідників стала подвійна зоряна система HR 6819, видима в сузір'ї Телескопа і яка має блиск трохи слабкіший 5-ї величини. У ході її вивчення астрономи зареєстрували відхилення в орбітах зірок, викликані гравітацією невидимого об'єкта. Його маса як мінімум в чотири рази перевершує сонячну. Дані спектрографа FEROS, встановленого на телескопі MPG/ESO, показали, що одна з двох зірок системи обертається навколо невидимого компаньйона за 40 днів, а друга знаходиться на великій відстані від цієї «внутрішньої» пари.

Читайте такожВчені припускають, що у Всесвіті набагато більше планет із можливим життям

Проаналізувавши результати спостережень, учені прийшли до висновку, що третій компонент системи може бути тільки чорною дірою зоряної маси, яка майже не взаємодіє зі своїм оточенням і не має акреційного диску. Єдине, що видає її присутність — гравітаційний вплив на сусідів.

За словами авторів відкриття, знайдений суперщільний об'єкт може бути лише верхівкою айсберга. На даний момент астрономи виявили всього кілька десятків чорних дір зоряної маси. Майже всі вони активно поглинають речовину своїх компаньйонів, що супроводжується активним випусканням рентгенівського випромінювання, що дозволяє ідентифікувати подібні пари. У реальності ж у Чумацькому Шляху повинно міститися набагато більше таких чорних дірок. За деякими оцінками, їхня загальна кількість може становити кілька сотень мільйонів.

Виявлення чорної діри в HR 6819 також може пролити світло на «нестандартну» поведінку іншої системи, відомої під позначенням LB-1. До її складу входять блакитний гігант і надкомпактний об'єкт, який по всій видимості, також є чорною дірою. На думку астрономів, незвичайні характеристики системи пояснюються тим, що насправді вона складається не з двох, а з трьох компонентів.