Ілюстрація / REUTERS

Facebook був розплідником божевільних політичних статей й теорій змови ще за довго до президентських виборів у США в 2016 році. Соціальна мережа оптимізована для підвищення "залучення". Вона заохочує людей продовжувати гортати сторінку, клацати й коментувати, просуваючи контент, який викликає більш сильні враження.

Однак, знадобилося викрити масивну кампанію Росії з поширення пропаганди, щоб політики, журналісти й користувачі Facebook почали помічати ризики, які це тягне за собою, - пише The Economist. Щось подібне станеться з виборами в 2020 році. Але цього разу в Instagram (який теж належить Facebook). Популярність цієї соціальної мережі різко посилилася після 2016 року. Одна з причин в тому, що люди втомлюються від захаращеного інтерфейсу Facebookи й громіздкого контролю приватності. Instagram пропонує красиві фото і ним легко користуватися.

Читайте такожForeign Policy: Росія спотворила реальність в Україні й може зробити це в США

Відео дня

Його популярність також посилило нововведення в кінці 2016 року - Stories. Це паралельна стрічка фото і відео, які зникають через день. Якщо користувачі ретельно модерують свою "сітку" на сторінці, щоб якомога краще представити своє життя, Stories дали їм право трошки побешкетувати, знаючи, що повідомлення не затримаються в їхньому профайлі на довго.

В червні 2016 року у Instagram було 500 мільйонів користувачів. Через два роки їх вже був мільярд. Близько половини членів Конгресу США й три чверті сенаторів мали сторінку в цій соціальній мережі. Можна спокійно допустити, що зараз ці цифри значно більші. Більше того, залученість користувачів захмарна. Десята за популярністю сторінка Instagram отримує в тричі більше  заходів щоденно, ніж найпопулярніша сторінка у Facebookи, згідно з даними сайту Axios.

Stories змінили Instagram. Вони поєднали текст з візуальним середовищем. Вони дали користувачам можливість поширювати публікації інших більш легко. Це поєднання тексту й поширення, а також велика користувацька база зробили Instagram більш схожим на Facebook й привабливим для пропагандистів. Найкраще те, що він досі вважається місцем нешкідливих фото заходів Сонця, чашок з кавою й привабливих молодих "лідерів думок", які скручують губки "качечкою". Все це понижує обережність користувачів.

Читайте такожФінський міністр осоромилась через опитування в Instagram

Але політики вже давно заразили Instagram. Його роль у виборчій кампанії 2016 року в США була недооцінена, про що свідчить звіт Комітету Сенату з питань розвідки. У ньому зауважується, що в 2017 році пропаганда Росії перейшла в Instagram після того, як ЗМІ повідомили про їхню діяльність в Facebook і Twitter. Звіт Університету Нью-Йорка застерігає, що під час виборів у США в 2020 році Instagram стане "привабливим механізмом для тих, хто хоче поширити дезінформацію на основі мемів". Тож російське втручання, згенеровані вдома плітки й теорії змови "все більше процвітають в Instagram".

Зрештою, в соціальній мережі вже є сторінки, присвячені проблемам, які поляризують, таким як політичні меми чи вакцинація. Алгоритм підбирає для підписників інші подібні сторінки, схожим чином, як і в Facebook.

Після 2016 року Facebook зв'язався з агенціями, які виявляли фейки, найняв тисячі модераторів контенту й намагався скоротити поширення шкідливих матеріалів. Але у його меншої соціальної мережі, яка активно зростає, менше подібних запобіжників.